2023-12-07
Text: Eva Rydinger
Foto: Felicia Yllenius
Employer Branding Awards 2024
Årets Employer Branding Person
På Tre trivs den som är nyfiken, vill lära nytt och vara en bra kompis. Det menar Maria van den Tempel, Head of Recruitment, i år nominerad till Årets employer branding-person.
Sedan tre år tillbaka har Maria van den Tempel rollen som Head of Recruitment på Tre. Hennes uppdrag är att få in rätt person på rätt funktion och att få fler personer utanför Tre att se sig på företaget i sin framtid. I år är hon nominerad till Årets employer branding-person.
– Ja, vilken grej! Det känns jättekul att vi uppmärksammas. Vårt arbetsgivarvarumärke är en affärskritisk fråga hos oss. Vi kanske rentav kan inspirera andra företag med vårt sätt att jobba med employer branding.
Maria van den Tempel
Titel: Head of Recruitment.
Utbildning: Kandidat Personalprogrammet, Stockholms universitet, examen 2011.
Vad får dig att kicka igång på morgonen?
– Jag har min prime time efter klockan tio, men min rutin är att väckarklockan måste ha musik för att komma igång tidigare. Starten på arbetsdagen får gärna vara ett första möte som är energigivande med mitt närmsta team. Och så blir det en och annan kopp kaffe, skrattar Maria van den Tempel.
De senaste tre åren har varit en uppbyggande tid. Rekryteringsteamet har krokat arm med kommunikation samt marknadsavdelningen för att hitta en gemensam strategi för vår positionering på talangmarknaden – där det Trevliga varumärket och arbetsgivarvarumärket hänger ihop, säger Maria van den Tempel.
– När vi startade för tjugo år sedan var positionen att vara ”utmanaren”. Men allt förändras och så även vi. Det är häftigt att vi via vårt arbetsgivarvarumärke låter personer som inte känner oss än, hänga med på vilka vi är idag och vilka vi blir imorgon. Att vi öppnar dörren på glänt och ger en rättvisande bild av vilka vi är och vårt uppdrag är jätteviktigt för mig, säger Maria van den Tempel.
Kärnan i Tres företagskultur är ”We work like champions, we think like challengers, we act like buddies.” Detta utgör en grundbult i företagets arbetsgivarvarumärke – tillsammans med strategi, uppdrag, önskad position och erbjudandet i stort.
– Det kan vara lätt att hamna i en enformighet om vi bara skulle utgå från en matchning till vår kultur när vi rekryterar. Jag menar att människor är mer komplexa än så och behöver mer information för att investera med sitt engagemang. Därför är både vår kultur och vårt arbetsgivarvarumärke så affärskritiskt för oss. Det är också spännande hur vi som organisation kan visa vilka vi är, för målgruppen som inte känner oss än. Det är anledningen till att jag gillar att jobba med employer branding. Jag tror på ett nyanserat budskap som målar upp en bild, säger Maria van den Tempel.
Maria väljer:
Strostad
Landet
Elspark
Elcykel
Podd
Tidning
Messa
Ringa
Aktuellt just nu är att man fortsätter att bygga ut 5G-nätet och utveckla rätt produkter för 5G. Maria van den Tempel menar att det är superspännande att följa utvecklingen att få till trådlös infrastruktur, land och rike runt.
– Vi bygger svensk infrastruktur, det är här det sker. Jag tycker vår bransch ömsar skinn hela tiden och flyttar fram positionerna för vårt gemensamma uppdrag. Inom min avdelning tycker vi det är jätteviktigt med att vi som företag representerar samhället och får till exempel den jämställdhet som vi ser ger högpresenterande team. Vi kommer envist fortsätta satsningen på att fler kvinnor identifierar sig med vårt viktiga uppdrag och vår bransch, avslutar Maria van den Tempel.
Tre