2020-09-22
Text: Manja Bååth
Foto: Kronofogden
Nominerad 2021
Årets nykomling
Ett tungt samhällsuppdrag ställer höga krav på både medarbetare och arbetsgivare. Vad är det som lockar med att arbeta här? HR-direktör Maria Johansson delar med sig av sin bild av en mångfacetterad arbetsplats.
Kronofogden har ett samhällsbärande uppdrag och finns för att hjälpa den som ska få betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver en del av medarbetarna. De behöver vara både kunniga och ha god människokännedom. HR-direktör Maria Johansson kom till myndigheten för två år sedan.
– Jag slogs direkt av medarbetarnas kompetens och professionalism som de lyckas kombinera med värme och omtanke, säger Maria.
Maria Johansson
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Civilekonomexamen, Stockholms universitet, examen 1995.
Vilken känd person hade du ätit middag
med och vad skulle ni prata om? ”Rikard Norling och Bartosz Grzelak. Tidigare och nuvarande fotbollstränare i AIK. Vi skulle prata om att bygga lag i motvind och att som chef stå rakryggad när uppdraget är problematiskt. Och det i ett uppdrag med ett starkt varumärke”.
I arbetet med att beskriva Kronofogden som arbetsgivare, är medarbetarnas berättelser bärande.
– För när allt kommer omkring är det precis vad du som arbetssökande vill veta – vad du faktiskt kommer att göra en vanlig tisdag på jobbet. Men då ska jag tillägga att vi inte har så många ”vanliga” dagar hos oss. Jag och mina kollegor brukar lyfta just variationen som en anledning till att vi trivs.
Intresset för Kronofogden som arbetsgivare växer, och nu har myndigheten blivit nominerad till Årets nykomling.
– När jag har varit ute och pratat med studenter har jag upplevt en stor nyfikenhet inför hur det är att jobba här. Överlag lockar möjligheten att göra samhällsnytta i kombination med spännande arbetsuppgifter. Våra jurister får till exempel jobba med hela lagboken. Det är komplicerat och utmanande, men också väldigt stimulerande, säger Maria och fortsätter:
– Med en 900 år lång historia är det extra roligt att vi är nominerade till ”Årets nykomling”. Vårt uppdrag är inte nytt i sig, men vi jobbar ständigt för att utvecklas i takt med samhället och genomför förändringar. För att lyckas är det avgörande att vi har rätt kompetens hos oss, säger Maria.
Hos Kronofogden är det mycket som händer just nu – arbetet med myndighetens digitalisering har resulterat i ett stort teknikskifte. Det möjliggör utvecklingsprojekt som kommer att få effekt för den enskilda medborgaren. Myndigheten har även flera uppmärksammade samarbeten.
– Samarbetet med Bris är exempel på förebyggande arbete som också är en del av vårt uppdrag. Vår samverkan med Polisen uppmärksammas allt oftare och visar en del av allt som Kronofogden gör och bidrar med i samhället.
Det finns många delar som är viktiga för ett lyckat employer branding-arbete. Men för Maria är det framför allt en sak som sticker ut.
– Budskapen ska hålla hela vägen. Det vi kommunicerar ska stämma överens med den verklighet som du möter som medarbetare. Kommunikationen blir mer äkta och tillförlitlig när våra medarbetare själva får berätta om sina upplevelser på jobbet, avslutar Maria.
Kronofogden