2020-09-28
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-person
Veidekke verkar ständigt för en sund, trygg och säker byggbransch och vågar ifrågasätta befintliga normer. Det bidrar till en unik och stark kultur som lockar både kunder och framtidens medarbetare.
Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag Veidekke bidrar till att bygga framtidens samhälle. Det var kombinationen av ett ambitiöst och prestigelöst företag som lockade Kristina Andreasson till rollen som marknads- och kommunikationschef på Veidekke.
– Det är en fantastisk kombination. Veidekke har fina och unika värderingar. Det som mina kollegor bygger och skapar runtom i samhället är fantastiskt och det gör mig stolt varje dag. Vi bygger vägar, bostäder, sjukhus och gruvor och samtidigt bidrar vi alla till att bygga en unik och viktig företagskultur, säger hon.
Kristina Andreasson
Titel: Marknads- och kommunikationschef.
Utbildning: Bachelor of Honours, marketing and advertising, London College of Communication, examen 2002. Statistik, Lunds universitet.
Boktips: ”Boken ’Habits of a happy brain’ av Loretta Graziano Breuning. Den handlar om våra ’må bra-hormoner’ (serotonin, oxytocin, dopamin och endorfin), deras funktion och exempel på hur du kan påverka dem och skapa vanor som har positiv inverkan på ditt humör och dina känslor.”
Kristina, som varit en del av Veidekke sedan 2013, är nominerad till Årets employer branding-person.
– Det är en glad överraskning. Det är kul att Veidekke har lämnat ett avtryck och berört omvärlden och jag hoppas att mitt genuina engagemang för frågorna lyser igenom. Vi bygger många och ofta väldigt komplexa projekt – och vi gör det med hjärta. Om jag kan vara med och bidra till att sprida vår hjärtliga kultur i en hyfsat rationell bransch blir jag riktigt glad och stolt.
När Kristina kom till den börsnoterade Veidekke-koncernen med sina 8 500 medarbetare upptäckte hon att kulturen var betydligt mer personlig än vad hon hade mött på tidigare anställningar.
– Det imponerade starkt på mig. Engagemanget och omsorgen som finns här i kombination med att det är en stor börsnoterad koncern är häftigt. Att det är ett stort företag med många människor, mycket kompetens men också mycket hjärta kände jag tidigt. Här finns en omsorg om medarbetarna och om etiken, och inte minst en stolthet för det man ska leverera åt kunderna och samhället, säger hon.
Att göra kloka affärsval och bidra till att utvecklingen i branschen går i en sund riktning är en hjärtefråga för Veidekke. Ett exempel är när de 2016 som första aktör inom byggbranschen valde att säga nej till långa underentreprenörskedjor som då var gällande norm.
– Sedan dess är det max två led av underentreprenörer som gäller på våra projekt. Det gör vi för att vi vill veta vilka som är på våra byggplatser och att dessa har rätt och sunda villkor. Det är också ett sätt att skapa säkra arbetsplatser, säger Kristina och fortsätter:
– En sund byggbransch handlar bland annat om att våga och orka ifrågasätta de normer som finns och vi arbetar aktivt för att ta kål på machokulturen. I dag ser byggarbetsplatserna runt om i Sverige ut som de nästan alltid gjort, men det gör inte medarbetarna. I vintras lanserade vi därför nya byggbodar som ska bidra till en mer inkluderande och sund arbetsmiljö för alla. För även en byggnadsarbetare kan ha menstruation och alla som arbetar på byggen ska känna sig trygga och välkomna.
Veidekke