2020-11-30
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kronofogden
En milstolpe – i våras kom Kronofogden förbi det som så många hade sagt: ”det går inte”. Två stordatorsystem togs ur drift och frigör resurser för annan utveckling. Den stora förändringsresan kan nu öka takten och involvera alla medarbetarna.
Medarbetarna på Kronofogden gör skillnad för människor varje dag. Det är ett ansvarsfullt och utmanande arbete med stor variation. Christina Gellerbrant Hagberg är rikskronofogde sedan 2015 och hon berättar om en arbetsplats som förnyas och går en spännande framtid tillmötes.
– Vi har avvecklat två stordatorsystem och nu öppnar sig möjligheter att utveckla nya digitala stöd och e-tjänster. Förändringsarbete kan inledningsvis vara tungt, men nu har vi fått upp farten. Att vi är en myndighet som utvecklas positivt är väldigt roligt, säger hon.
Christina Gellerbrant Hagberg
Titel: Rikskronofogde.
Utbildning: Jur. kand. Uppsala universitet, examen 1992.
Tips på podcast: ”’HBR Ideacast’ veckopodd från amerikanska Harvard Business Review. Intresseväckande och allmänbildande, mycket om arbetsliv i vid bemärkelse.”
Kronofogden har ett ansvar att förändras i takt med samhället. Näthandel, snabblån, onlinespel och sociala medier är bara några exempel som påverkar myndigheten.
– Beteendeförändringar påverkar andra samhällstjänster och hos oss behöver det gå undan för att erbjuda digitalt stöd. I dag kan du logga in och se dina skulder hos oss, det var en stor tröskel för oss. Nu behöver vi utöka vårt utbud av digitala tjänster och göra dem ännu mer användbara, säger Christina och fortsätter:
– Att digitalisera innebär inte bara att vår it-avdelning sätts i arbete, det involverar i princip alla våra medarbetare på olika sätt och innebär ofta ett rättsligt arbete för våra jurister.
Arbetsuppgifterna på Kronofogden är ofta komplicerade med ett strikt regelverk att förhålla sig till.
– En hel del av det vi gör i vår organisation är ganska svårt och utmanande, och det finns en mänsklig aspekt att förhålla sig till. Det krävs lite mer att vara medarbetare hos oss, säger Christina.
Som arbetsgivare ger myndigheten ramar, stöd och struktur, men Christina poängterar att det kommer ändå alltid att finnas inslag av något oväntat och då är det viktigt att ha medarbetare som är trygga i sin kunskap att göra avvägningar och bedömningar och lösa uppgiften.
– Du måste gilla att ha det handlingsutrymmet, att uppgiften är lite klurig, men att du vet att du klarar av den tillsammans med dina kollegor, säger Christina.
Ett lyckat arbete med att nå ut med hur det är att jobba på Kronofogden har bidragit till ett ökat intresse och att de har korats till Årets employer branding-företag.
– Vi får människor att söka sig hit, stanna kvar och dela med sig av sina erfarenheter. Och det ger resultat. Det gör att jag som chef kan säga att vi lyckas med vårt uppdrag, säger Christina och fortsätter:
– Uppdraget är speciellt då vi verkar mellan parter – den som ska betala och den som ska få betalt. Jag stimuleras av att dagligen möta kollegor som arbetar på Kronofogden för att de verkligen tror på det vi åstadkommer tillsammans. Och som tar sig an varje uppgift med samma drivkraft och förmåga att kombinera det opartiska och regelstyrda med ett gott bemötande.
Kronofogden