Årets Employer Branding Företag

Alfa Laval

Alfa Laval driver förändringen mot ett hållbart samhälle

2023-12-07

Text: Monica Forsberg

Foto: André De Loisted

Lund 230918
Petter Torgensen och Åsa-Maria Petersson.
Foto: André de Loisted

Employer Branding Awards 2024

Årets Employer Branding Företag

Ett globalt, innovativt företag med världsledande teknologier som gör skillnad på riktigt. Det långsiktiga arbetet med att stärka varumärket och tydligt visa vad bolaget står för har börjat ge resultat – Alfa Laval är nominerat till Årets Employer Branding-företag 2024.

Hållbarhetsfrågorna är sedan starten för 140 år sedan en del av Alfa Lavals identitet. Idag är bolaget med och driver förändringen mot ett mer hållbart samhälle inom nyckelområden som energiförsörjning, vattenrening, hållbar livsmedelsproduktion och marina transporter. 

 

– Vill man göra skillnad, så är det på Alfa Laval man ska arbeta. Vi har teknologierna som samhället är beroende av och med kunder i mer än 100 länder har vi en unik bredd, som inget annat bolag kan matcha. Hos oss finns alla möjligheter för en global och spännande karriär, säger Petter Torgersen, Vice President, Global Talent Acquisition.   

”Vill man göra skillnad, så är det på Alfa Laval man ska arbeta.”

Petter Torgersen. 

Titel: Vice President, Global Talent Acquisition. 
Utbildning (skola och examensår): Siviløkonom (Msc), Norges Handelshøyskole, 1998. 

Vilket är ditt råd till studenter som är på väg ut i arbetslivet? 
”Livet är en resa. Var ambitiös, men inse att det kan ta tid att nå dina mål och låt inte motgångar frustrera dig för mycket. Fokusera på att bygga upplevelser och var öppen för att prova nya och annorlunda saker. Lyssna och sök vägledning från andras erfarenheter, men våga gå din egen väg.” 

Åsa-Maria Petersson

Titel: Internal Communication Manager. 
Utbildning (skola och examensår): Master Strategic Communication, Lunds universitet, 2010. 

Vad är det bästa med ditt jobb?  
”Kommunikation kan vara avgörande för att möjliggöra affären. Att få stärka ledare i sitt ledarskap genom att lära ut hantverket kommunikation är otroligt givande och roligt.”   

Fokus på hållbarhet

 En utmaning har varit att nå fram till dagens och framtidens talanger och berätta vilket spännande bolag Alfa Laval är.  

 

– Vi behöver bli synligare med vilka vi är, vad vi gör och hur vi bidrar genom vårt starka fokus inom hållbarhetsområdet. Det är ett långsiktigt arbete där vi bara har påbörjat en gedigen resa och en hel del arbete återstår, säger Åsa-Maria Petersson, Internal Communication Manager. 

 

Sedan en tid tillbaka arbetar därför Alfa Lavals HR-organisation och kommunikationsavdelning systematiskt och koordinerat med att förtydliga varumärket.  

 

– Vi har verkligen vänt på varenda sten. Genom att lyssna på anställda, ledning, potentiella medarbetare och på våra kunder vill vi försäkra oss om att vårt varumärkesarbete är genuint och autentiskt, fortsätter Åsa-Maria.

Uppmuntrar egna initiativ 

En arbetsgivare som utmanar konventionellt tänkande, tänjer gränser, fokuserar på innovation och hela tiden rör sig framåt och därmed växer – så beskriver Petter Torgersen Alfa Laval. 

 

– Vi vill ha medarbetare som vill och kan utvecklas. Därför har vi mentorsprogram, ett stort utbud av interna utbildningar och en rad olika nätverk. Vi uppmuntrar egna initiativ, både vad gäller projekt och samarbeten med externa partners, till exempel universitet, näringsliv och start-ups. 

Petter väljer

Distans

Kontor

Bok

Podcast

Spontan

Strukturerad

Villa

Lägenhet

Åsa-Maria väljer

Distans

Kontor

Bok

Podcast

Spontan

Strukturerad

Villa

Lägenhet

Stora utvecklingsmöjligheter 

Möjligheten att utvecklas, byta tjänst, göra karriär och arbeta på olika platser i världen gör att medarbetarna ofta stannar på Alfa Laval i flera år. 

 

– Vi har en öppen, inkluderande och engagerande kultur men är samtidigt resultatinriktade för att vara säkra på att vi hela tiden rör oss framåt. Vi gör saker tillsammans och utmanar varandra för att hitta nya lösningar. Det kräver att vi ser saker från olika vinklar, tar tillvara våra erfarenheter och har ett öppet diskussionsklimat, säger Petter Torgersen. 

 

En viktig del i employer branding-arbetet har varit att våga avgränsa sig och vara tydlig med vilka medarbetare Alfa Laval söker. 

 

– Vi är angelägna om att få rätt person, på rätt plats vid rätt tillfälle och söker medarbetare som kan växa tillsammans med oss och vara med och driva de ständiga förändringar som krävs för att vi ska nå våra uppsatta mål – och som sagt göra skillnad på riktigt.

Alfa Laval

Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering, vilka har en avgörande betydelse inom en rad industriella processer. Alfa Laval har en världsledande position inom samtliga tre områden. Bolagets satsning på forskning och utveckling resulterar i cirka 35-40 nya proukter varje år.

Läs mer: alfalaval.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Alfa Laval
Alfa Laval sätter medarbetarna i rampljuset
Läs mer
Caverion
Caverion sätter ljuset på den interna kulturen
Läs mer
Lund 230918
Petter Torgensen och Åsa-Maria Petersson.
Foto: André de Loisted
Alfa Laval
Alfa Laval driver förändringen mot ett hållbart samhälle
Läs mer
Stockholms Stad
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
Läs mer