2020-09-23
Text: Manja Bååth
Foto: Felicia Yllenius
Universum Awards 2020
Årets Employer Branding-manager
På bara några år har Arbetsförmedlingen och framförallt it-avdelningen blivit en attraktiv arbetsgivare, och allt fler unga söker sig till myndigheten. Vad ligger bakom den här förändringen? Och vad finns det för möjligheter till utveckling?
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Från att ha haft relativt få sökande och en homogen kandidatgrupp inom till exempel tech-området har de nu blivit en relevant arbetsgivare för både kvinnor och män i en betydligt yngre målgrupp. Carolina Emanuelson är Employer Branding-ansvarig för it-avdelningen. Hon är även en av dem som driver den stora förändringsresa som just nu pågår, med fokus på kompetensfrågor.
– Vi ska skapa en agil organisation som är anpassad för både extern och intern förändring, vilket är en del av vår förnyelse. Det är såklart ett omfattande jobb men det finns ett stort medarbetarengagemang och möjligheter att på riktigt vara med och påverka arbetet framåt.
Carolina Emanuelsson
Titel: Talent Manager/Employer Branding Manager.
Utbildning: Personalvetenskap, Stockholms universitet, examen 2000.
Vad hade du velat jobba med om du inte jobbade med det du gör i dag? ”Innovation på något vis, typ programmerare. Jag skulle vilja vara den som skapar framtidens digitala lösningar.”
Myndigheten ska använda ny teknik för att bland annat förflytta sina kunder till nya kanaler. Men den ska även utveckla arbetet internt, och därför är just it-avdelningen en viktigt del i förändringsresan.
– Med bland annat ny teknik ska vi förenkla och effektivisera sättet att söka jobb på. Och vi gör många saker som gemene man nog inte vet om. Vi ligger i framkant på flera områden när det kommer till nyttjande av ny teknik som till exempel AI, säger Carolina.
Att driva en stor förändring är inte bara en raksträcka. Carolina berättar att det tar tid och att det dyker upp både små och stora hinder längs vägen.
– Att driva en sådan här förändringsresa är inte enkelt – ibland känns det som att det är ett berg som ska flyttas vilket kräver uthållighet och tålamod. Samtidigt som det är utmanande är det också väldigt spännande att få vara med och bidra till förflyttningen. Utmärkelsen Årets employer branding-manager är dessutom ett kvitto på att jag gör rätt saker och driver frågor som är viktiga för hela myndigheten, vilket känns fantastiskt.
På bara några år kan man se att antalet sökande, och nivån på de sökande, har ökat. Carolina tror detta beror på flera saker – transparens, ärlighet och målgruppsanpassad
kommunikation.
– För att lyckas med sitt employer brandingarbete är det viktigt att vara transparent och anpassa sin kommunikation till de olika målgrupperna. Arbetsförmedlingens målgrupper är allt från psykologer till webbutvecklare och vi måste hitta ett arbetserbjudande som talar till de olika målgrupperna, säger Carolina.
Hon anser att deras sätt att våga sticka ut hakan i sin kommunikation är ytterligare en anledningen till det ökade intresset.
– Det har varit viktigt att profilera oss på ett nytt sätt för att inte förstärka gamla uppfattningar om oss som verksamhet. Vi valde en annan väg som visade sig vara rätt, avslutar hon.
Arbetsförmedlingen