2021-11-18
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets HR-direktör
Foto: Patrik Lundin
Hållbarhet, hälsa och innovation är några ingredienser i Arlas nya framgångsrecept. I den nya femårsstrategin tar medarbetarnas utveckling och välmående en ännu större plats för att säkra företagets tillväxt och framgång på ett hållbart sätt.
Arla är ett globalt mejeriföretag som ägs av mjölkbönder i sju europeiska länder. Hanna Wallstedt är HR-ansvarig för verksamheten i Sverige som har drygt 3 100 anställda.
– Arla är Sveriges största livsmedelsföretag och världens fjärde största mejeriföretag. Vi är ett starkt varumärke med ambitioner att utvecklas och säkerställa en relevans även framåt. Det finns en kraft i den kombinationen, säger hon.
Hanna Wallstedt
Titel: HR-direktör Sverige.
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Uppsala universitet, examen 2006.
Vad ger dig energi? ”Att umgås med familj och vänner, lämna stan för landet och vara med människor som säger mer ja än nej.”
Bästa frukosten? ”Det är en stor kopp kaffe, en grov macka med en mild variant av Arla-ost och en härlig skål med yoghurt.”
Hanna är nominerad till Årets HR-direktör inom employer branding. Under de senaste åren har globala Arla och Arla Sverige drivit ett förändringsarbete.
– Det har stärkt vår kapacitet och möjlighet att kunna jobba än mer strategiskt och långsiktigt. För att fortsätta vår tillväxtresa behöver vi nyanställa personer med en passion inom hållbarhet eller som har en bakgrund från företag med tydlig innovationskraft. Vi behöver personer med digitala profiler och en vana att jobba datadrivet inom alla våra funktionsområden, säger hon.
”Medarbetarnas möjlighet att göra skillnad är i centrum.”
Gruppen tittar bland annat på beteenden som kommer att vara viktiga för den nya strategin.
– Det är ett jättearbete att säkerställa att vi har alla med oss, både våra befintliga och framtida medarbetare. Vi pratar mycket om egenskaper som en vilja att driva framåt och ett mod att våga testa nya saker. Vi vill ha en inkluderande miljö där vi är nyfikna och öppna för nya profiler och bakgrunder, samt nya innovationsområden. Goda exempel kommer att visas upp så att medarbetarna får energi och verkligen känner att det är kittlande att ta kooperativet in i framtiden, och att de känner att de får vara med och göra skillnad och växa längs vägen, säger Hanna.
Arla har ett innovationscenter inom ingrediens och matinnovation i Danmark, och nu även innovationsgården i Sverige där framtidens metoder testas.
– Vi fortsätter vår goda tillväxt på ett ansvarsfullt sätt med moderna metoder och innovationer. Vi tillhandahåller hälsosamma och kvalitativa produkter som våra konsumenter älskar. Och våra ägare, mjölkbönderna, bidrar till biologisk mångfald och en levande landsbygd. Det ger en stolthet för Arla som varumärke och arbetsgivare. I och med att vi är med hela vägen – från ko till konsument – skapar det en komplexitet, men också möjlighet till ett dedikerat effektiviseringsarbete. Du kan vara med och påverka hela flödet, säger Hanna.
Hälsoveckor, temperaturmätningar och ambassadörer som är med och driver Arlas hälsostrategi. Säker arbetsmiljö är ett måste och något som alltid har varit i fokus. Mental hälsa och möjlighet att arbeta i en flexibel arbetsmiljö är delar som nu tar större plats på Arla.
– Coronapandemin har skapat en större förståelse för att medarbetarnas välmående och engagemang har stor inverkan på prestation och resultat, och det lägger vi på HR stort fokus på, säger Hanna.
Yoghurt
Ostmacka
Strukturerad
Spontan
Podd
Bok
Storstaden
Landet
Arla Foods