Nominerade 2022

Accenture

Accenture präglas av en stark sammanhållning

2021-11-18

Estimerad lästid ca 2 min

Louise står i entrén. I bakgrunden syns gröna möbler och växter. Hon tittar in i kameran med ett leende.

Nominerad 2022

Årets employer branding-företag

Foto: Patrik Lundin

Accenture växer och behöver anställa fler medarbetare med teknisk kompetens. Louisa Sandholm berättar om en stark teamkänsla, många utvecklingsmöjligheter och gemensamma aktiviteter även utanför jobbet.

Det globala konsultföretaget Accenture är inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Företaget är verksamt i drygt 120 länder och har 624 000 medarbetare, varav 1 400 i Sverige. Sedan Louisa Sandholm började på Accenture 2014 har hon haft flera olika roller inom internkommunikation, sociala medier och employer branding. Hennes uppdrag går framförallt ut på att driva strategier och aktiviteter för att få fler att söka sig till Accenture i Sverige, med tyngdpunkt på tekniska profiler.
– Det bästa med att jobba på Accenture är teamkänslan, och att vi hela tiden utmanas. För att lyckas med employer branding arbetar marketing, HR och våra olika affärsområden tätt tillsammans med gemensamma mål och visioner, säger hon.

Louisa Sandholm

Titel: Marketing Associate Manager.
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholms universitet, examen 2007.
Råd till de som är på väg ut i yrkeslivet: ”Nätverka och skaffa en mentor som kan leda dig på rätt väg.”

Starkt engagemang

Accenture har nominerats till Årets employer branding-företag. En av flera anledningar är att medarbetarna erbjuds en bredd av utvecklingsmöjligheter. Genom förvärven av Cygni och Sentor har företaget dessutom förstärkt erbjudandet inom molnbaserade tjänster, fullstack-utveckling och cybersäkerhet.
– Accenture är ett digitalt företag med kompetens inom ny teknik, och vi har medarbetare över hela världen som är experter inom sina områden. Vi driver spännande projekt med de största bolagen i Sverige. Det finns något för alla att utvecklas inom, säger Louisa och fortsätter:
– Det finns dessutom flera sätt att engagera sig, exempelvis genom innovationshubbar, mentorskapsprogram och kvinnliga nätverk.

Studenter provar konsultrollen

Louisa och hennes kollegor har mycket på gång just nu, och planerar bland annat flera nya projekt och kampanjer under året.
– Ett koncept som nyligen lanserats är ”Virtual Experience Program”, två olika virtuella program där studenter får prova på hur det är att arbeta som utvecklare respektive konsult på Accenture.
– Vi har även långsiktiga samarbeten med exempelvis ”Women in Tech” som vi ser framemot att utveckla, säger hon.

"Nätverka och skaffa en mentor som kan leda dig på rätt väg.”

Gemensamma aktiviteter

Företagskulturen bygger på att alla medarbetare och ledare ska vara en del av ett team med stark sammanhållning och känna sig inkluderade. Bland företagets värdeord finns ”inclusion and diversity”.
– Vi arbetar med en individbaserad kultur som bygger på balans mellan fyra delar: hjärnan, kroppen, hjärtat och själen. Vi vill anpassa oss efter människors livssituation för vi ser också att det påverkar interaktionen mellan kunder och kollegor, säger Louisa och fortsätter:
– Hos oss kan du engagera dig i grupper för hållbarhet, Pride eller i att utbilda medarbetare internt. Vi har en sportförening med en mängd olika aktiviteter att välja mellan och Accenture Play som vänder sig till spelintresserade för både online och fysiska brädspel. Dessutom anordnar vi konferenser, julfester och fredagspubar för att stärka gemenskapen.

Louisa väljer:

Strukturerad

Spontan

Podd

Bok

Uppkopplad

Avkopplad

Kaffe

Te

Text: Tina Lindström Carlsson

Accenture

Accenture arbetar i gränslandet mellan IT och affär. Vi kombinerar djup branschkunskap, stort tekniskt kunnande och innovation med stark leveransförmåga för att hjälpa våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi är verksamma inom strategisk rådgivning, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Accenture har stark digital närvaro både globalt och lokalt. Under 2013 stärktes vår digitala kapacitet ytterligare i och med förvärvet av Fjord, en global designbyrå som är specialiserad på digitala upplevelser och tjänster som engagerar konsumenter över flera plattformar. 2015 förvärvade vi även svenska Brightstep som nu är en del av Accenture Interactive, ett konsultbolag helt inriktat på digital handel. För närvarande är vi 449 000 personer som arbetar på Accenture i 120 länder, varav 1200 är verksamma i Sverige. Läs mer: www.accenture.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Marie Hansson sitter i en soffa på Accentures kontor.
Accenture
”Många får vänner för livet på Accenture”
Läs mer
Fredrik Palmqvist, Kommunikationschef, BDX
BDX
BDX är framtidsfabriken som bygger norra Sverige
Läs mer
Stockholms Stad
Det sjuder av framåtanda på Stockholms stad
Läs mer
Coor
Bakom Coors framgångar poppar mångfald och nyfikenhet
Läs mer