2022-06-14
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2024
Årets vd
Foto: Patrik Lundin
Från traditionellt installationsföretag till en partner i utveckling och design av hållbara lösningar – Caverion ser till att fastigheter går att styra och blir gröna. Uno Lundberg, vd på Caverion Sverige AB, leder företagets förändringsresa.
Caverion har kunder inom fastighetsbranschen, framför allt med inriktning på byggnader samt infrastruktur och industri.
– Vi har gått från att vara en leverantör till att bli en partner i utveckling, konsultation och i att designa lösningar. Vi tillbringar 90 procent av vår tid inomhus i Sverige, då måste byggnaden man befinner sig i vara bra. Och det hjälper vi till med, säger Uno Lundberg, vd. Caverion har 16 000 anställda globalt varav 2 500 runt om i Sverige. Uno, som började i augusti 2021, är nominerad till Årets vd inom employer branding.
– Vi är i en spännande tid där det sker stora förändringar inom våra verksamhetsområden. Jag gillar att bygga kultur och att skapa starka team. Äkthet, engagemang och förändringsledning är viktigt för mig i mitt ledarskap, säger han och fortsätter:
– Caverion har en bred palett av karriärvägar och vi ser gärna att medarbetarna får prova på att ta mer och mer ansvar. Hos oss finns det goda möjligheter både att bli generalist och ansvara för personal eller att utvecklas åt specialisthållet.
Uno Lundberg
Titel: Head of Division Sverige.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1988.
Personlig grundregel inom employer branding: ”Den baseras på äkthet och engagemang. Det man säger, det man gör och den man är måste hänga ihop, då skapas förtroende och tillit.”
På Caverion har man inlett en genomarbetning av bolagskulturen som tar avstamp i företagets värderingar och beteenden.
– Vi har en ny strategiperiod för år 2022–2025 och jag fick tillfälle att komma in just när förändringsresan behövde ta fart. Vi gör arbetet tillsammans – laget går före jaget, säger Uno.
– En röd tråd i mitt ledarskap är att bjuda in folk runtomkring att vara med. Det finns en stor kraft i att lyckas enas om samma mål. Då kan man åstadkomma nästan vad som helst.
För att bygga starka team behöver man jobba med kommunikation och förankring.
– När alla chefer och medarbetare i ett bolag vet vart vi ska och varför, kan varje individ fatta de rätta besluten i varje given situation. Det blir som en ledstjärna, säger Uno.
– Det gäller att kommunicera varför vi gör det vi gör och vilket ditt individuella bidrag till det är. När vi har gjort jobbet kommer det fantastiska resultatet. Vi har en vision om att vi ska vara förstahandsvalet när omvärlden digitaliseras.
Caverion jobbar inte bara för att minska det ekologiska fotavtrycket. De tittar även på den positiva inverkan som tjänsterna de säljer har.
– Vi kallar det handavtryck. Ett exempel är Energy Performance Contracting där vi hjälper våra kunder att minska sin energiförbrukning och därigenom minska sina koldioxidutsläpp. Fastighetsmarknaden är en jättespännande bransch och det är intressant hur den utvecklats, att en byggnad kan vara eller bli grön. Genom hållbarhetscertifiering av byggnader får våra kunder billigare räntor samtidigt som investerare är beredda att satsa på de företag som är gröna.
Caverion