2021-06-10
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets HR-direktör
Foto: Patrik Lundin
Den som arbetar på Deloitte måste älska att jobba internationellt. Och det är med ny kunskap och ett ständigt lärande som företaget håller sig relevant. Anna Pontén är utsedd som vinnare av titeln Årets HR-direktör.
Där det finns näringsliv finns Deloitte – ett av världens största nätverk med konsulter inom revision och rådgivning. Klienterna finns över hela världen, men samtidigt är fokus även mot den mer lokala, dynamiska småbolagsmarknaden. I år koras Anna Pontén, delägare samt HR & Talent Partner, som vinnare av Årets HR-direktör:
– Jag är glad och tacksam. Vi har varit aktiva länge på studentmarknaden och vår approach är att vara generösa och ha dörren öppen för studenter. Vi tror på att bygga relationer på lång sikt, den strategin har vi haft länge. Utmärkelsen går förstås till hela teamet och hela Deloitte. Det är inte bara vi på HR som möter studenter.
Anna Pontén
Titel: HR & Talent Partner.
Utbildning: Internationella ekonomlinjen, Linköpings universitet, examensår 1992.
Var hämtar du din inspiration och energi? “På parkett i konsertsalen eller operasalongen – musik i alla former är min ständiga källa till avkoppling, inspiration och livsglädje.”
Även under pandemin har employer branding-arbetet varit framgångsrikt. Våren 2020 upphörde alla fysiska aktiviteter, men Deloitte var snabba på att hitta nya vägar. På kort tid fick de igång workshops vilka de snabbt fick en fantastisk respons på. Man bestämde sig också tidigt för att hålla fast vid sina rekryteringsplaner och anställa unga medarbetare, för det är med långsiktighet som man vill bygga sin företagskultur. Anna Pontén har en ledstjärna som hon alltid följer:
– Den som har slutat på Deloitte ska tänka på sin tid här som den bästa möjliga resan. Här får man bra chanser, utveckling och stora möjligheter. Om folk trivs här blir det bra snack på marknaden.
Anna Pontén ingår i ledningen för Sverige och Norden och har ett övergripande ansvar för att driva viktiga medarbetarfrågor och Deloittes varumärke mot talangmarknaden. Som många andra bolag går man mot att bli än mer internationella.
– Vårt Deloitte-nätverk har utvecklats starkt under de senaste åren. Målet är att alla ska uppleva samma Deloitte oavsett var man är. På verksamhetsnivå innebär det att vi behöver jobba ännu mer med bland annat medarbetarprocesser, coachning och utbildning.
Hon fortsätter:
– Ingens resa är den andras lik. Men för att trivas här måste man vara intresserad av att vara i en internationell miljö. Alla som arbetar här jobbar över landsgränserna på något sätt – antingen virtuellt, på deltid eller genom att ha flyttat utomlands.
De allra flesta som jobbar på Deloitte har akademisk bakgrund och alla har sina specialistområden.
– Det är ett ständigt lärande att göra karriär inom Deloitte. Vi måste kunna nya saker – annars är vi inte relevanta. Vi är som bäst när vi jobbar tillsammans och kan kombinera kompetenser när vi löser komplexa frågor.
Antingen/Eller
Regn
Snö
Helhet
Detaljer
Skog
Hav
Rutigt
Randigt
Podd
Tidning
Anna Pontén är väl medveten om att mycket stressar den moderna människan och att Deloitte inte är förskonade från detta. Youstainable – det hållbara jaget – är deras eget koncept för att främja en bättre hälsa med allt från digitala yogapass till föreläsningar och paneldebatter.
– Vi vill investera i förståelse för hur man skapar hållbarhet i sitt liv. Sömn, kost, återhämtning, mindfulness … Vägar för att kroppen och hjärnan ska må bra. Vi ser att vi inte bara kan ta emot de unga och låta de vara – vi behöver agera lite av en klok faster som kommer in från sidan.
Deloitte