Årets employer branding-person

Boliden

Driv förändring med Boliden

2021-10-31

Lästid ca 2 min

Employer Branding Awards 2021

Årets employer branding-person

Foto: Anna Lintzén

Visste du att metaller är nödvändiga för att vi ska klara den stora klimatomställning vi står inför? Här berättar Martin Eman, vinnare av titeln Årets employer branding-person, om Bolidens viktiga roll för framtida generationer.

Martin Eman har arbetat inom HR på metallföretaget Boliden i över 15 år. Sedan 2012 är han ansvarig för bolagets employer branding-arbete.
– Vi har alltid jobbat med att marknadsföra vårt arbetsgivarvarumärke på Boliden, men när min roll skapades började vi att arbeta mer koordinerat och strategiskt med de här frågorna, förklarar han.

Martin Eman

Titel: Employer branding-chef.
Utbildning: Master i Human Resource Management, Umeå universitet, examen 2001.
Vad är ditt bästa karriärtips? ”Var nyfiken och samtidigt drivande i ditt val av arbetsgivare. Våga kontakta företag som du är intresserad av och se till att få information utöver den du hittar ien annons.”

Ingen elektrifiering utan metaller

Martins vision sedan han klev in i sin nuvarande roll har varit att öka Bolidens attraktivitet bland talanger – och det arbetet har gett resultat. Han berättar att anledningen till framgångarna är en kombination av ett långsiktigt tänk och ett starkt stöd från en ledning som tycker att kompetensförsörjning är ett prioriterat område.
– Vi har också gått från att kommunicera mycket kring vad vi gör, till att även få in vilket syfte vår verksamhet har och vad man kan bidra till genom att arbeta hos oss. Vi är inte bara ett företag som producerar metaller, utan vi tillhandahåller metaller som är nödvändiga för att förbättra för kommande generationer. Tillgång på metaller är en förutsättning för att klara den pågående digitaliseringen, elektrifieringen och omställningen till hållbara energisystem – och det börjar allt fler talanger få upp ögonen för.
– Sedan har vi även blivit bättre på att berätta om alla karriärmöjligheter som finns hos oss, både i Sverige och utomlands, och att vi har hela värdekedjan inom metallproduktion – från sökandet efter fyndigheter till återvinning av metaller, tillägger han.

Ett nytt employer brand

Det senaste året har Boliden jobbat med att uppdatera sitt arbetsgivarvarumärke, där den nya taglinen ”Drive change for generations to come”, spelar en central roll.
– För att nå ut med vårt nya employer brand har vi bland annat deltagit i olika digitala träffar och forum. Det är roligt att se att både studenter och de som redan är yrkesverksamma har många frågor om vår roll i den hållbara utvecklingen. Nu ska det bli kul att äntligen få komma ut och prata med våra målgrupper live igen.

Utveckling för medarbetarna

Under hösten kommer Boliden att fortsätta kommunicera kring företagets nya arbetsgivarvarumärke, bland annat med hjälp av korta filmklipp på sociala medier. Martin berättar att de har fokuserat mycket på storytelling och att lyfta fram sina anställdas berättelser om olika utvecklings- och innovationsprojekt.
– Att ha interna ambassadörer är avgörande för att driva ett framgångsrikt employer branding-arbete. Vi får mycket inspel och idéer från medarbetare i olika delar av organisationen. Exempelvis har deltagarna i vårt interna traineeprogram som specialprojekt att hjälpa oss med att lyfta de här frågorna, säger Martin och fortsätter:
– Men det här arbetet handlar såklart inte bara om att ses som en attraktiv potentiell arbetsgivare. Vi vill också att våra medarbetare känner att de utvecklas och har spännande utmaningar i vardagen.

Text: Sara Schedin

Boliden

Boliden är ett ledande europeiskt metallföretag som verkar i en spännande bransch. Det finns nästan inga produkter i dagens samhälle som inte innehåller, eller i sin framställning är beroende av metaller. Huvudmetallerna är zink och koppar, men även bly, guld och silver framställs. Boliden behöver människor med spetskunskap och kreativt tänkande och erbjuder omväxlande och spännande arbetsuppgifter.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Kurt-Ove Åhs i Bolidens ljusa lokaler.
Boliden
Boliden producerar metaller genom teknikutveckling och innovation
Läs mer
Kurt-Ove på Boliden står lutad vid ett ståbord, ler och tittar in i kameran.
Boliden
Boliden utvecklar industrin genom teknikutveckling och innovation
Läs mer
Boliden
Hållbarhet och mångfald viktigt för Boliden
Läs mer
Boliden
Bolidens metaller bidrar till en fossilfri planet
Läs mer