2022-06-14
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-person
Foto: Patrik Lundin
För bygg- och anläggningsföretaget Veidekke och kommunikationschefen Lena Ottosson står människorna i främsta rummet. Tydliga värderingar, utvecklingsmöjligheter och en varm kultur bidrar till att medarbetarna vill fortsätta jobba på företaget.
Lena Ottosson är sedan ett år tillbaka kommunikationschef på Veidekke – Skandinaviens fjärde största entreprenör inom bygg och anläggning. Det var Veidekkes unika kultur som lockade henne.
– Vi bygger med hjärta och tar ansvar på riktigt, det såg jag utifrån. Och jag har fått bekräftat att det är en varm kultur och ett högt engagemang här, medarbetarna tycker om att vara på jobbet och att hjälpa varandra. Ett sådant bolag vill man ju jobba på, säger Lena och fortsätter:
– Vi pratar med varandra och löser saker, och jag har kul på jobbet varje dag.
Lena Ottosson
Titel: Kommunikationschef.
Utbildning: Civilekonom marknadskommunikation IHR, Stockholms universitet, examen 1997.
Inspireras av: ”Starka kvinnor, där min mamma är en förebild. Hon yrkesarbetade på 60-talet och var samtidigt en fantastisk mamma.”
Veidekke grundades i Norge 1936. Under andra världskriget ville tyskarna som ockuperat landet att Veidekke skulle bygga en flygplats. ”Nej tack” svarade grundarna och lade ner sin verksamhet i landet under några år.
– Vi har en genuint varm kultur och vi väljer att göra rätt. Det sitter i och det är en äkthet som verkligen tilltalar mig. Det gäller när vi bygger bostäder, broar och vägar – vi gör det med hög etik. Det är viktigt med en sund byggbransch med schyssta villkor. Vi jobbar för att minska koldioxidutsläppen och tar ansvar för att hjälpa våra kunder att göra detsamma. Ett exempel är att vi bygger hus i trä i stället för i betong. Ett annat är att vi ställer om till att driva våra asfaltverk med bioolja i stället för diesel för att bidra till en bättre miljö.
Även om den interna kulturen och värderingarna är starka på Veidekke är det ett arbete som ständigt pågår. Nu inleds en nystart inom området – ett arbete som kommer att pågå i flera år.
– Det gäller att hålla kulturen levande och prata om det. Initiativet kommer från engagerade ledare som vill göra ett omtag för kulturen eftersom vi har så många nya medarbetare. Nu har vi en lång process framför oss med workshops där vi exempelvis kommer att sätta ord på hur vi stärker vår kultur, vad det innebär för mig som träarbetare i mitt jobb och vad jag kan göra i min roll för att ha roligare på jobbet, säger Lena.
Veidekke är ett stort bolag med drygt 8 000 medarbetare i Skandinavien varav cirka 2 200 i Sverige.
– Vi lyckas attrahera nya medarbetare. Vårt traineeprogram är med på topplistan som ett av de tio bästa i Sverige, så vi har inte svårt att få ungdomar att vilja börja jobba hos oss, säger Lena och fortsätter:
– Det är människorna som är viktigast på Veidekke. Det gäller att få våra medarbetare att vilja stanna och vidareutvecklas hos oss. Det går som en röd tråd i min karriär, jag gillar verkligen att jobba med frågorna och jag ser att det gör skillnad. Om jag och mitt team gör ett bra arbete då har vi 8 000 ambassadörer som berättar om hur det är att jobba på Veidekke.
Veidekke