2020-09-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets innovatör
På IKEA står människorna alltid i centrum, man hjälps åt och gör ständigt saker tillsammans. IKEA är mitt uppe i en omfattande förändringsresa för att bättre kunna möta kundernas framtida krav och förväntningar.
Johan Nyman är manager för IKEA:s svenska HR-servicecenter, som har cirka 65 medarbetare, samt HR-manager för IKEA AB med cirka 250 medarbetare. Nu har Johan nominerats till Årets innovatör.
– Vi har en förmåga att leva våra värderingar. När du möter oss som leverantör, kund eller som sökande till någon av våra tjänster får du kontakt med vår kultur. Upplevelsen gör att du förhoppningsvis attraheras, säger han.
Grundaren Ingvar Kamprad insåg tidigt vikten av att sticka ut, utveckla varumärket och anställa engagerade människor som delar företagets värderingar och vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna.
– En del av det handlar om storytelling, även om vi kan bli bättre så tror jag att vi lyckats ganska bra med att nå ut med berättelsen om oss som arbetsgivare. Och vi jobbar långsiktigt och strukturerat med kund- och medarbetarundersökningar för att hela tiden lära oss på vilket sätt vi kan bli bättre, säger Johan och fortsätter:
– Vi har till viss del även lyckats förmedla att vi har ett högre syfte med vår verksamhet. Vi har exempelvis hållbarhetsfrågor högt upp på agendan, och vi är självförsörjande på vindkraft och solpaneler och hela vår globala organisation ska vara klimatpositiv senast år 2030.
Johan Nyman
Titel: Manager IKEA HR-servicecenter (HRSC), HR-manager IKEA AB.
Utbildning: Fyraårig militärhögskola, examen 1996.
Favoritmöbel: ”Ektorp-soffan från IKEA. Den är bra för att man kan byta klädseln och därmed ha den ytterligare några år, det blir hållbart.”
Att fokusera på människan och att göra saker tillsammans utgör kärnan i IKEA:s företagskultur.
– Det är människan som gör oss unika. Vi hjälps åt och gör saker tillsammans, och då behövs engagerade människor. Vi är bra på att rekrytera rätt människor som delar våra värderingar och vår passion för heminredning, men som också utmanar oss, säger Johan och fortsätter:
– Jag tror att vi har lyckats få ett förhållande mellan IKEA som arbetsgivarvarumärke och medarbetares personliga varumärken, vi stärker varandra. Många samtal sker i olika sociala sammanhang utanför jobbet och då har vi en tendens att prata om våra arbetsuppgifter, men jag tror att vi lyckats med att formulera en enkel vision och en enkelhet i våra värderingar. Det gör det lätt att prata om detta istället, vilket i sin tur bidrar till att vi får varumärkesambassadörer. Det bidrar starkt till vårt employer brand och employer brand-arbete.
Det pågår en intensiv utveckling inom många områden på IKEA. Exempelvis förbättras e-handeln, och fler minivaruhus och showrooms kommer att öppnas upp i stadskärnorna i framtiden.
– Vi är mitt inne i ett omfattande transformationsarbete där vi vill skapa ett IKEA som bättre möter våra kunders behov och köpbeteende. Vi måste säkerställa att vår organisation har rätt kompetens, att vi finns där kunderna finns, och inte minst att vi fortsätter att driva vårt hållbarhetsarbete så att även kommande generationer kan njuta av vår underbara planet, säger Johan.
IKEA