2020-11-30
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Employer Branding Awards 2020
Årets employer branding-person
På IKEA står människorna alltid i centrum, man hjälps åt och gör ständigt saker tillsammans. Nu är företaget mitt uppe i en omfattande förändringsresa för att bättre kunna möta kundernas framtida krav och förväntningar.
Johan Nyman är manager för IKEA:s svenska HR-servicecenter, som har cirka 65 medarbetare, samt HR-manager för Ingka AB med cirka 250 medarbetare. Nu har Johan vunnit pris som Årets employer branding-person 2020.
– Vi har en förmåga att leva våra värderingar. När du möter oss som leverantör, kund eller som sökande till någon av våra tjänster får du kontakt med vår kultur. Upplevelsen gör att du förhoppningsvis attraheras, säger han.
Johan Nyman
Titel: Manager IKEA HR-servicecenter (HRSC), HR-manager Ingka AB.
Utbildning: Fyraårig militärhögskola, examen 1996.
Favoritmöbel: ”Ektorp-soffan från IKEA. Den är bra för att man kan byta klädseln och därmed ha den ytterligare några år, det blir hållbart.”
Grundaren Ingvar Kamprad insåg tidigt vikten av att sticka ut, utveckla varumärket och anställa engagerade människor som delar företagets värderingar och vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Johan menar att de har lyckats ganska bra med att nå ut med berättelsen om IKEA som arbetsgivare, men att de hela tiden jobbar långsiktigt och strukturerat med kund- och medarbetarundersökningar för att kunna bli ännu bättre.
– Vi har till viss del även lyckats förmedla att vi har ett högre syfte med vår verksamhet. Vi har exempelvis hållbarhetsfrågor högt upp på agendan, och vi är självförsörjande på vindkraft och solpaneler. Hela vår globala organisation ska vara klimatpositiv senast år 2030.
Att fokusera på människan utgör kärnan i IKEA:s företagskultur.
– Det är människan som gör oss unika. Vi hjälps åt och gör saker tillsammans, och då behövs engagerade människor. Johan säger att de är bra på att rekrytera rätt personer som delar deras värderingar och passion för heminredning, men som också vågar utmana.
– Employer branding handlar i grund och botten om vilket rykte man har som arbetsgivare. För mig är det därför naturligt och helt avgörande att ständigt vara en ”IKEA-influencer”. Det är oerhört viktigt i arbetet med att attrahera nya medarbetare. En regel som jag också har, men som inte alltid är så lätt, är att sätta nyckeltal och att faktiskt mäta hur framgångsrikt employer branding-arbetet är och vad det tillför affären.
Satsningar på medarbetarnas trivsel och hälsa är en fråga som blivit än mer viktig under coronapandemin.
– Inom IKEA satsar vi exempelvis stort på olika utbildningar, bland annat inom hälsa och ledarskap, och på att arrangera olika träningstillfällen online. Det är svårt att göra en långsiktig analys av hur pandemin kommer att forma vår framtid, men vi jobbar hela tiden proaktivt för att anpassa oss till nya förutsättningar.
Det pågår en intensiv utveckling på IKEA. Exempelvis förbättras e-handeln och fler minivaruhus och showrooms kommer att öppnas upp i stadskärnorna i framtiden.
– Vi vill skapa ett IKEA som bättre möter våra kunders behov och köpbeteende. Vi måste säkerställa att vår organisation har rätt kompetens, att vi finns där kunderna finns, och inte minst att vi fortsätter att driva vårt hållbarhetsarbete så att även kommande generationer kan njuta av vår underbara planet.
IKEA