Nominerade 2022

Essity

”Det finns ett högt engagemang och mycket stolthet internt som vi vill spegla”

2021-09-07

Lästid ca 2 min

Maria Plaza Waldén, Essity

Nominerad 2022

Årets Nykomling

Foto: Julia Sjöberg

För fyra år sedan hade ingen hört namnet Essity. I dag är bolaget ett av landets mest attraktiva arbetsgivare och känt – inte bara för varumärken som Libero, Libresse, TENA och Tork – men också för sin företagskultur och sitt samhällsengagemang. Teamet för employer branding och rekrytering arbetar aktivt varje dag med att sätta Essity på kartan utifrån ett arbetsgivarperspektiv.

Från att tidigare ha varit en del av det anrika skog- och hygienbolaget SCA knoppades hygiendelen av 2017 och Essity föddes. Essity är numera ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. För två år sedan klev Maria Plaza Waldén ombord på Essitys varumärkesresa. Med ett ansvar för employer branding och rekrytering inom Norden och Baltikum, leder Maria ett team med sex medarbetare. Tillsammans ser de till att sätta Essity på kartan för att attrahera de talanger som bolaget behöver. Det handlar inte bara om marknadsförare, produktutvecklare och processingenjörer. Essitys digitala transformation och expansionen inom det medicintekniska området gör att man även söker systemvetare och personer med vårdbakgrund. Utgångsläget är minst sagt bra. Essity fick nyligen en silverplacering på Randstads lista över de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige. 

– Våra medarbetarundersökningar visar att det finns ett högt engagemang och en stolthet internt – och det är den här passionerade insidan som vi vill spegla i olika sammanhang. En del av vår framgång beror på att vi har employer branding- och rekryteringsspecialister i samma team, vilket skapar långsiktighet och en förståelse för de målgrupper vi behöver attrahera. På Essity finns dessutom ett stort globalt rekryterings- och employer branding-nätverk representerade i över 50 länder. På så vis har vi många kollegor att diskutera idéer med samtidigt som det finns en lyhördhet för våra landsspecifika behov och goda möjligheter att påverka. Trots att vi är ett relativt nybildat team har vi på kort tid lyckats skapa en speciell teamkänsla, säger Maria Plaza Waldén.

 Maria Plaza Waldén

Titel: Employer Attractiveness & Talent Acquisition Manager Nordic & Baltics

Utbildning: Internationella ekonomprogrammet, Högskolan i Skövde, kandidatexamen i Organisation & Ledarskap och masterutbildning i internationell marknadsföring från Handelshögskolan i Göteborg 

Mitt bästa jobbsökartips: Läs på om bolaget, gör din research och anpassa varje ansökan efter rollen som den beskrivs i annonsen. Lyft fram och var tydlig med, utifrån vad som efterfrågas, vad just du kan bidra med. Tänk i form av ”buzz words” och var aktiv i olika nätverk, som exempelvis LinkedIn. 

Så får jag inspiration och energi: Genom kontrasterna! Att å ena sidan upptäcka nya resmål och äventyrliga aktiviteter och samtidigt njuta av lugnet i naturen. Utförsåkning, att vara vid havet eller att gå på rockkonserter ger mig en massa energi. Samma på jobbet; det ska helst innehålla en dos av både operationella och mer långsiktiga uppgifter.

Innovationsdriv, hållbarhetsfokus och utvecklingsmöjligheter lockar

Det är inte alltid lätt att mäta de omedelbara effekterna av ett employer branding-arbete men Maria har noterat att antalet jobbansökningar ökat stadigt och likaså den generella kännedomen om företaget. 

– Vi har stor nytta av att många känner till våra varumärken och vet att vi är ledande inom områden som hållbarhet och innovation. Många kandidater hänvisar också till att de blivit rekommenderade av våra egna medarbetare att söka sig hit. 

 Medan vissa söker sig till Essity för att de vill arbeta med välkända varumärken, lockas andra av innovationsdrivet, hållbarhetsfokuset och de utvecklingsmöjligheter som bolaget kan erbjuda.

– På Essity uppmuntras verkligen intern rörlighet. Du kan jobba här i flera decennier utan att någonsin stå stilla i karriären. Du kan byta roll, affärsområde eller land. Vi har stort fokus på medarbetarnas utveckling och arbetar för att alla ska nå sin fulla potential. Under mina två år här har jag fått möjlighet att utvecklas i två olika roller, först som projektledare och ansvarig för Essitys GO! Program och nu i rollen som Employer Attractiveness & Talent Acquisition Manager för Norden och Baltikum.

Antingen/Eller

Storstad

Landet

Taco

Tunnbrödsrulle

Planera

Improvisera

Yoga

Löpning

Stort samhällsengagemang

För Maria, som har en internationell bakgrund, kändes både Essitys globala närvaro och den inkluderande, engagerade och multikulturella företagskulturen lockande. 
– Från flera olika håll hade jag hört gott om Essity. Det är en arbetsgivare som har funnits på min näthinna i många år. Engagemanget för hygien och hälsa och att höja människors livskvalitet gör också Essity till en spännande arbetsgivare i mina ögon. Vi försöker på olika sätt att bryta barriärer och krossa tabun. Vi utbildar bland annat tonårsflickor i Latinamerika om menstruation och har gjort ett antal prisbelönta kampanjer om manlig inkontinens. Vårt samhällsengagemang gör mig väldigt stolt!

Text: Jacqueline Fahlander

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.  

Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

IKEA
Relationer och människor är nyckeln på IKEA
Läs mer
UC
UC:s kultur präglas av samhällsansvar
Läs mer
Tove Arrelid & Per Ericsson, Autoliv
Autoliv
Autoliv räddar liv på en global fordonsmarknad
Läs mer
Veronica på CGI står vid ett panoramafönster och tittar in i kameran. I bakgrunden skymtar Stockholms stadshus.
CGI
CGI växer och bygger stolthet tillsammans
Läs mer