Nominerade 2022

Björkdalsgruvan

Medarbetarna är guld värda på Björkdalsgruvan

2021-11-19

Estimerad lästid ca 2 min

Fredrik står på en gräsmatta och har ett grönt träd bredvid sig. Han har händerna i fickan och tittar in i kameran.

Nominerad 2022

Årets employer branding-person

Foto: Patrik Lindström

Björkdalsgruvan utanför Skellefteå bryter guldmalm. Säkerheten kommer i första rummet och varje yrkesroll och medarbetare är en viktig del av laget. Utveckling och nya idéer uppmuntras och stöttas av ledarna.

Strax utanför Skellefteå intill byn Sandfors ligger Björkdalsgruvan – en av Europas största guldgruvor. Guldet som utvinns går framförallt till elektronik och smycken. Fredrik Johansson som började på Björkdalsgruvan i januari 2019 kommer senast från en roll inom HR.
– Jag ville komma till en plats där jag kunde ge hundra procent åt HR-rollen – och det får jag här. På Björkdalsgruvan får du frihet under ansvar. Har du en idé finns det goda förutsättningar att genomföra den, och du får hejarop och blir stöttad i det arbetet. Att känna pepp och stöd från chefer är viktigt för mig och många andra, säger han.

Fredrik Johansson

Titel: HR-strateg.
Utbildning: Fil. kand. program med inriktning mot personal och arbetslivsfrågor. Uppsala universitet, examen 2018.
Smultronställe: ”Vårt nyköpta hus.”

Ökad kännedom

Fredrik är HR-strateg och har nominerats till Årets employer branding-person. Han håller i planeringen av Björkdalsgruvans arbete med arbetsgivarvarumärket.
– Mitt uppdrag handlar om hur vi kan bli bättre på att planera det långsiktiga arbetet med att attrahera, rekrytera, behålla och avveckla personal. Det innebär även att lägga upp en strategi för det vi vill genomföra om ett, två och tre år, och motivera varför vi ska göra det, säger Fredrik och fortsätter:
– Våra kanadensiska ägare och chefer är stötande i vårt arbete. Det vi ska förmedla internt och externt ska vara något som våra anställda kan skriva under på, vi ska leva våra värderingar.

Björkdalsgruvan har gått från att vara relativt okända till att bli mer synliga på ganska kort tid. Det har man gjort genom olika marknadsföringssatsningar.
– Vi har deltagit i många mässor och haft samarbeten med lokala skolor och gymnasieklasser. Högskoleingenjörer är en av de målgrupper vi riktar in oss på, säger Fredrik.

Säkerheten främst

Företaget har drygt 230 anställda och anlitar ett hundratal entreprenörer.
– Hos oss är varje person och yrkesroll extremt viktig. Det märks fort om någon är borta. Att vi är beroende av varje individ gör att du verkligen känner dig som en del av laget, säger Fredrik.

Hälsa och säkerhet i gruvan kommer först och därför har det gjorts en stor satsning på området.
– Människorna är absolut viktigast. Vi ska inte göra onödiga insatser som riskerar att göra någon illa. Hela vår säkerhetssatsning omfattar mer än lagkraven säger. Vi vill gå åt hållet att vara branschledande inom säkerhet, säger
Fredrik.

Uppmuntrar föräldraledighet

För närvarande är Fredrik föräldraledig från sitt jobb på Björkdalsgruvan.
– Företaget har varit väldigt stöttande i det vilket känns viktigt för mig som anställd. Bland annat genom att vi har tagit in en vikarie på min plats. Det gör att jag på ett bra sätt har kunnat koppla bort arbetet och lägga all fokus på min dotter, säger han och fortsätter:
– På tal om barn så har vi i år sponsrat en ny lekpark till förskolan i Sandfors. Vi har så många anställda som bor i byn och därför har vi velat gå in och stötta där. Det tror jag ger mycket.

Text: Tina Lindström Carlsson

Björkdalsgruvan

Björkdalsgruvan är en av norra Europas största gruvor för utvinning av guld. Gruvan är belägen cirka fyra mil nordväst om Skellefteå. Årligen utvinner vi cirka 1 600 kilo guld. Antal medarbetare: Cirka 230 anställda och ett hundratal entreprenörer.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Fredrik Palmqvist, Kommunikationschef, BDX
BDX
BDX är framtidsfabriken som bygger norra Sverige
Läs mer
OnePartnerGroup
OnePartnerGroup drivs av den lokala styrkan
Läs mer
IKEA
Relationer och människor är nyckeln på IKEA
Läs mer
Andreas på Skandia står lutad mot en grön vägg. Han ler och tittar in i kameran.
SkandiaMäklarna
SkandiaMäklarna fokuserar på kultur och varumärke
Läs mer