2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets HR-direktör
Foto: Patrik Lundin
Ellevio är ett ungt och snabbfotat energibolag som är med och driver utvecklingen mot ett elektrifierat och hållbart samhälle. Susanne Bragée – nominerad till Årets HR-direktör – vill se fler hållbara energisatsningar i en spännande framtidsbransch.
Redan idag löper Ellevios elnät två varv runt jorden, men trots det står utbyggnaden för dörren. År 2045 förväntas elanvändningen nämligen vara det dubbla från idag. Susanne Bragée, nominerad till Årets HR-direktör, är tacksam över att vara med på resan.
– Det går inte en dag utan att vi läser om utmaningen hur elen ska räcka till, och detta lockade mig att vara med. Grattis till mig att jag fick den här möjligheten. Jag ser utan tvekan energibranschen som en framtidsbransch! Susanne märker ett ökat intresse från studenter och andra kandidater så fort de pratar om energiomställningen och möjligheten att göra skillnad. Framförallt den unga generationen söker efter meningsfulla arbetsplatser med fokus på hållbarhet och säkerhet.
– Vad vi gör inom branschen är en ögonöppnare för många. Men vi måste få till fler utbildningar, det är en viktig samhällsfråga.
Susanne Bragée
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Lärarhögskolan och Ekonomi, Linköpings universitet och Stockholms universitet, examensår 1984 och 1989.
Vad behöver du för att trivas på jobbet? ”Jag måste vara i en snabbrörlig organisation och ha frihet under ansvar. Det får jag verkligen på Ellevio. Och det vill jag föra vidare ut i organisationen.”
Ellevio bildades 2015 och är därmed ett relativt ungt bolag med rötter i elektrifieringens begynnelse. Detta påverkar företagskulturen där de tre värdeorden pålitlighet, engagemang och utveckling är vägledande.
– När jag började på Ellevio döpte jag om HR-avdelningen till People and Culture för att kulturen är så viktig. Vi lyfte också in rekryteringen inhouse för att fokusera på att få in rätt kandidater och bygga vårt varumärke. Tillsammans är vi starka och allt som vi kan göra inom teamet gör vi själva. Detta för att bygga en stark företagskultur och ett stöd till organisationen – The Ellevio way. Susanne pekar på vikten av att det finns ett strategiskt tänk bakom employer brandingarbetet, och att detta hänger tätt ihop med det övergripande varumärkesarbetet. Därför är det ett fokusområde där man jobbar nära kommunikationsavdelningen.
– Det är lätt att man springer på allt, att det blir spretigt. Jag tycker det är bättre att göra färre saker – och göra dem bra. Vi har en tydlig handlingsplan för året för att stärka vår attraktionskraft ytterligare.
Precis som många andra fick medarbetarna på Ellevio ställa om till distansarbete när pandemin slog till. Som det snabbfotade bolag de är, var Ellevio inte sena på att anpassa sig till ett digitalt arbetsliv – och de fortsätter så. När framtidens arbetsplats Work Place 2.0 planeras är det en ny verklighet man möter. Den traditionella uppsättningen med skrivbord har delvis tagits bort till förmån för nya typer av mötesytor och socialisering.
– Vi tror på flexibilitet, det är här för att stanna. Men vi tror också på vikten av att träffas. När det kommer till idéer och innovationer har det fysiska mötet fortfarande en viktig roll.
På Ellevio är man stolta över sitt höga resultat på medarbetarindex. Varje månad genomför man en så kallad puls-mätning och deltagandet är stort.
– Vi har örat mot marken och resultatet har gått upp de senaste två åren. Vi är måna om våra medarbetare, och med ett flexibelt arbetssätt har vi infört en hälsoförsäkring till alla anställda, där man kan ringa in anonymt och få förebyggande vård. Detta är ett bra stöd när vi inte längre ses varje dag och kan checka av hur alla mår, avslutar Susanne.
Ellevio