2021-09-06
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets HR-direktör
Foto: Felicia Yllenius
De försäkrar flest hem i Sverige. Kundägda Folksam är ett jämställt företag som har en stark kultur och långsiktig vilja att göra bra saker tillsammans för kundernas bästa. Tillit, öppenhet och ständigt lärande står i fokus.
Folksam, ett av Sveriges ledande försäkringsbolag, finns på flera orter runt om i landet och har cirka 4 000 medarbetare. Pernilla Glad har det övergripande ansvaret för den strategiska kompetensförsörjningen på Folksam och för att det ska vara en attraktiv arbetsplats med bra miljöer.
– Att vi har rätt kompetens i dag och i morgon är helt avgörande för att vi ska uppnå våra mål. Vi är ett företag med både hjärta och hjärna – jag trivs väldigt bra här, säger hon.
Pernilla Glad
Titel: Senior Vice President and Director People and Places.
Utbildning: Fil. kand. Linjen för personal- och arbetslivsfrågor. Stockholms universitet, examen 1992.
Smultronställe: ”Jag härstammar från Orsa i Dalarna. Jag gillar miljön, människorna och att det är nära till allt.”
Pernilla som har jobbat på Folksam sedan 2019 tog hem priset som Årets hr-direktör inom employer branding. Företaget har jobbat medvetet
och långsiktigt med arbetsgivarvarumärket.
– Vi har en bra grund. Det ska vara gediget och på riktigt internt, för det är där ambassadörerna – medarbetarna – finns, säger hon och fortsätter:
– Vi har under lång tid jobbat med helheten för att få ihop delarna så att man känner igen sig i det vi kommunicerar. Vårt syfte attraherar – våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Det är meningsfullt och gör att man vill vara med och göra skillnad.
Pandemirelaterade frågor har tagit stor plats på Folksam, som ren krishantering och planering inför en trygg återgång. Fyra av fem medarbetare har jobbat hemifrån under coronapandemin.
– Mycket handlar om att säkerställa verksamheten och att alla mår bra. Utvecklingsinsatser har exempelvis kretsat kring stöd i självledarskap, vad man ska tänka på när man leder på distans och hur man tar svåra samtal. Tekniken har fungerat bra och framförallt ser vi att våra ledare och medarbetare har tagit ett stort ansvar för att få nya arbetssätt att fungera, säger Pernilla.
Att Folksam sedan många år arbetar aktivitetsbaserat med olika kontorsmiljöer har underlättat omställningen till att jobba hemifrån.
– Vi var tidiga med att införa aktivitetsbaserade kontor där medarbetarna väljer var de vill jobba för att främja samarbete, kreativitet och lärande. Vi är därför vana vid att leda på distans med ett närvarande ledarskap trots att man inte träffas fysiskt. Det gjorde att omställningen inte blev lika stor.
Folksam har många karriärmöjligheter och utvecklande arbetsuppgifter. De är även en av de absolut bästa i branschen när det gäller jämställdhet. Ett exempel är att koncernledningen består av 60 procent kvinnor. 2020 utsågs Folksam av Nyckeltalsinstitutet till bäst i finans- och försäkringsbranschen på jämställda arbetsvillkor.
– Vi lockar också fler genom att vi är kundägda. I vår kultur finns det en genuin vilja att göra bra saker tillsammans, alltid med kundernas bästa i fokus. Genom att vi arbetar i en gemensam riktning med ständigt lärande, tillit och öppenhet skapar vi ett ökat självledarskap och goda prestationer.
Folksam