Vinnare Employer Branding Awards 2021

Dina försäkringar

Försäkringar ger människor mod att investera

2021-09-08

Lästid: ca 2 min

Gunilla Svensson, vd, Dina Försäkringar

Vinnare 2021

Årets vd

Foto: Dina Försäkringar

Dina Försäkringar är en grupp kundägda försäkringsbolag med en viktig funktion i samhället – att ge människor och företag möjligheter att dela på risker. Nu formar de digitala tjänster som präglas av samma omsorg om kunderna som i de fysiska mötena.

Dina Försäkringar är Sveriges sjätte största bolag inom sakförsäkringar. Bolagen, som kan spåra sin historia så långt tillbaka som till 1768, är mitt uppe i att digitalisera tjänster. Gunilla Svensson har 30-årig branscherfarenhet och har de senaste tio åren varit vd för det gemensamt ägda bolaget Dina Försäkringar AB. Att hon fortsatt tycker att jobbet är utvecklande beror på alla medarbetare och utmaningarna i en bransch där det händer mycket. – Vi har mycket kvar att göra och det är fantastiskt roligt. Jag är dessutom bortskämd med att ha makalösa medarbetare och kollegor, säger hon.

Brinner för försäkringar

Gunilla som gärna tackar ja till att synas i olika branschforum för att lyfta intresset för försäkringsbranschen har korats till Årets vd inom employer branding. – Vi pratar enträget om att det är roligt att jobba med försäkringar och delar gärna med oss av den glädjen. Och att vi är tydliga med att vi är en bra arbetsplats tror jag ligger bakom utmärkelsen. Våra annonser sticker ut genom att vi berättar om lusten i jobbet. Det är ett medvetet val som vi jobbar aktivt med sedan några år tillbaka, säger hon.

Försäkringsbolaget har ett gediget samhällsengagemang. De är sponsorer och aktiva på Järvaveckan och samarbetar med organisationen Mitt liv och stiftelsen Läxhjälpen. – Vi har ett äkta socialt engagemang. Det hänger ihop med att försäkringar är samhällsbyggande och vår starka förankring i de lokalsamhällen där vi verkar sedan många år, säger Gunilla.

En viktig funktion

Dina Försäkringar verkar i en bransch som har en samhällsviktig funktion. Gunilla poängterar att försäkringar ger mod att investera. Att människor har råd och vill försäkra är ett tecken på ett väl utvecklat samhälle. – Däri ligger modet för företagare att kunna investera i en större anläggning och för människor att köpa ett nytt hus. Försäkringar vilar på ett kretslopp att dela på risker, säger Gunilla och fortsätter: – Våra nya medarbetare tar del av nyheter på ett intressant sätt. När de får höra att något brinner, rinner eller försvinner undrar de var de var försäkrade, hur skadan ska ersättas och hur mycket pengar de försäkrat för.

Omsorgsfulla digitala tjänster

Gunilla menar att försäkringsbolag i dag till stor del är it-företag som jobbar med försäkringar. Och en utmaning som kvarstår är att locka fler systemvetare och yrkesgrupper inom it till försäkringsbranschen. – Jag vill stärka hela försäkringsbranschens varumärke – det gynnar alla. Det finns massor med kul saker att göra när vi förändrar och utvecklar. Vi digitaliserar exempelvis många tjänster och vill bygga in vår omsorg till våra kunder i dem. Vi på Dina Försäkringar präglas av att ha kunderna nära oss och eftersom vi är ett mindre bolag jobbar våra medarbetare mer med helheten och får vara med från ax till limpa.

Text: Tina Lindström Carlsson

Gunilla Svensson

Utbildning: Jur. kand., Stockholms universitet, examen 1991. Executive MBA, Stockholm School of Economics, examen 2004. Chefsutvecklings- och mentorprogram, Ruter Dam, examen 2005.

Favoritinnovation: ”Tvättmaskinen – frigör kvinnokraft över hela världen.”

Antingen/Eller

Uppkopplad

Avkopplad

Hemmaarbete

Kontorsarbete

Hund

Katt

Soluppgång

Solnedgång

Dina försäkringar

Dina är ett flertal försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Dina finns i hela landet, från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det kunderna bryr sig om och att göra vardagen tryggare för dem. Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare och ledorden för vår verksamhet är nytänkande, nära och engagerade.     Läs mer: www.dina.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Dina försäkringar
Stark tillväxt och full fart på Dina Försäkringar
Läs mer
Dina försäkringar
Dina Försäkringar brinner för samhällsengagemang
Läs mer
Folksam
Folksam är företaget med både hjärta och hjärna
Läs mer
Lisa på AcadeMedia står utomhus. I bakgrunden skymtas en byggnad.
AcadeMedia
AcadeMedia bygger på långsiktigt lärande
Läs mer