Årets employer branding-person

Svenska kraftnät

Svenska kraftnät vill få fler till energibranschen

2021-10-31

Lästid ca 2 min

Employer Branding Awards 2021:2

Årets employer branding-person

Foto: Felicia Yllenius

Svenska kraftnät står inför en stor expansion. Kompetensbristen är ett faktum i branschen, både i närtid och på längre sikt. Affärsverket vill att fler barn och ungdomar får upp intresset för teknik för att kunna fylla framtidens behov.

En fungerande elförsörjning är central för att säkerställa samhällets funktioner, möjliggöra övergången till ett fossilfritt samhälle och en fortsatt utveckling av samhälle, näringsliv och välfärd. Svenska kraftnäts grunduppdrag är att säkra detta alla dagar, dygnet runt.

Josefine Elinder

Titel: HR-partner.
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Uppsala universitet, examen 2011.
Vad ger dig energi? ”Att utforska nya områden. Jag tycker om att kasta mig ut och se var det leder mig. Är ju lite av en optimist och tänker att det mesta blir bra i slutändan.”

Växer och nyanställer

HR-partner Josefine Elinder har tilldelats utmärkelsen Årets employer branding-person. Svenska kraftnät som i dag har drygt 900 medarbetare växer och ska rekrytera nästan 400 personer under 2022.
– Vi har en jätteutmaning framför oss och behöver tänka nytt på många plan. Det handlar delvis om att vässa vår kommunikation och jobba hårdare för att nå ut som arbetsgivare men även att väcka intresse för hela energibranschen, säger Josefine och fortsätter:
– För att klara kompetensförsörjningen behöver vi stärka upp med juniora medarbetare i verksamheten då vi upplever en brist på mer erfarna profiler.

Affärsverket är aktivt i olika initiativ som syftar till att väcka barn och ungdomars intresse för teknik. Sedan 1998 driver Svenska kraftnät ett eget traineeprogram. Nu har de även startat ett aspirantprogram för nyexaminerade teknikingenjörer.
– Det här är ett sätt att få fler unga att välja energibranschen och ge dem bästa möjliga start på en specialistkarriär. Genom gemensam introduktion nyttjar vi våra handledarresurser på ett klokt sätt med tanke på den tillväxtresa vi befinner oss i, säger Josefine.

Involverar medarbetarna

På Svenska kraftnät jobbar HR och kommunikationsavdelningen nära varandra mot samma mål.
– Jag är mån om att involvera och inkludera våra fantastiska medarbetare i employer branding-arbetet. Vi lyfter deras arbete på intranätet och externt för att bygga stolthet och få dem att inse hur viktigt deras bidrag är. Allt vi gör, det gör vi tillsammans, och medarbetarna är våra främsta ambassadörer, säger Josefine.

Jämställt affärsverk i fokus

På Svenska kraftnät är cirka 40 procent av medarbetarna och 45 procent av cheferna kvinnor. Affärsverket har arbetat aktivt under lång tid för att få den fördelningen.
– Det är ett kvitto på att vi är framgångsrika i vårt arbete med att skapa en trivsam kultur och att vara en attraktiv arbetsgivare som främjar jämställdhet och där olika perspektiv och erfarenheter får ta plats.

Josefine lyfter kollektiv förmåga, som är en metod för att utveckla samarbete och skapa effektiva team, och personligt ledarskap som viktiga delar för att vara en attraktiv arbetsgivare för både nya och befintliga medarbetare.
– Hos oss är alla ledare. Det handlar om att se och ta ansvar för sitt bidrag till helheten, både arbets- och beteendemässigt. Det tillsammans med vårt arbete med kollektiv förmåga är en bidragande faktor till den trivsamma kulturen som gör att man vill arbeta hos oss, säger hon.

Text: Tina Lindström Carlsson

Svenska kraftnät

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden. En trygg elförsörjning är en förutsättning för att Sverige inte ska stanna. Därför övervakar och styr vi elsystemet dygnet runt. Vi bygger också ut stamnätet för att möta morgondagens behov. Antal medarbetare: Cirka 700 medarbetare.



Läs mer: www.svk.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Svenska kraftnät
På Svenska kraftnät är alla ledare
Läs mer
Kungsleden
Kungsleden bygger på en stark kultur
Läs mer
Martina Smedan står utomhus och i bakgrunden skymtas PostNords företagslogotyp.
PostNord
Den interna stoltheten på PostNord syns utåt
Läs mer
Eva står vid ett bord med en grön växt på sin högra sida och ler mot kameran.
Almi Företagspartner
Digitalt ledarskap – det nya normala på Almi
Läs mer