2020-09-10
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-företag
På Lantmännen är man stolt över sina rötter i det svenska jordbruket. Den globala koncernen inom lantbruk, livsmedel, energi och med många kända varumärken, har engagerade, lojala och drivna medarbetare som tillsammans arbetar för långsiktig tillväxt.
Lantmännen är ett kooperativ som ägs av 20 000 svenska lantbrukare och som har verksamheter i hela värdekedjan från jord till bord. Frida Tydén, Director Group Communication and People Growth, och Linda Åhman Siljemark, Employer Branding Manager, är båda involverade i den långsiktiga strategin för arbetsgivarvarumärket.
– Vi har de senaste åren jobbat mer med i vilka kanaler vi kommunicerar och även med tydlighet i vilka vi är och inte är, säger Linda.
– Allt börjar internt – våra medarbetare avgör hur bra arbetsgivare vi är. Vi har en långsiktig medarbetarstrategi som vi har utvecklat vidare de senaste åren, och det har visat sig vara framgångsrikt och skapat möjligheter i vårt employer branding-arbete, säger Frida.
Frida Tydén
Titel: Director Group Communication and People Growth.
Utbildning: Civilekonom och personalvetare, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2008.
Lyssnar gärna på: ”Mycket blandat, men fotbollspodden ‘When we were kings’ är en favorit.”
Frida och Linda driver arbetet med Lantmännens arbetsgivarvarumärke genom att lyssna på vad som driver och engagerar medarbetarna, kulturen och hur det är att arbeta på koncernen. Det har bidragit till att Lantmännen nominerats till Årets employer branding-företag.
– Det är helt klart våra engagerade medarbetare som levandegör kulturen och värderingarna. Utan dem blir employer branding-arbetet inte framgångsrikt, säger Linda.
– Det finns ett stort driv i bolaget i kombination med kompetens och professionalitet, en vilja att utveckla saker men alltid med människan i fokus. Våra medarbetare lyfter just detta som vi har valt att kalla ”Business in mind, people at heart” som en väsentlig del av vårt arbetsgivarvarumärke – vi skapar resultat tillsammans, säger Frida.
”Business in mind, people at heart.”
För att främja och uppmuntra till utveckling och ständigt lärande har Lantmännen nyligen lanserat en plattform som går under namnet ”Stretch your mind”.
– Alla medarbetare kan dela och ta del av innehållet på plattformen, säger Linda.
– Vi vill hela tiden utvecklas vidare och detta är ett steg i att ytterligare uppmuntra nyfikenheten hos våra medarbetare till att lära och utvecklas i vardagen. Plattformen är ett komplement till våra globala talangprogram, säger Frida.
Linda Åhman Siljemark
Titel: Employer Branding Manager.
Utbildning: Civilekonom inom marknadsföring och kommunikation och HR. Mälardalens högskola och University of Wollongong i Australien, examen 2002.
Smultronställe: ”Bydalen i Jämtlandsfjällen. För tystnaden på vintern när man bara hör det egna knarret under skorna.”
Lantmännen är norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel, och de fortsätter att växa.
– Genom att vi finns i drygt 20 länder kan man ha en internationell karriär hos oss, men också byta inriktning eftersom vi har verksamhet i flera branscher. Vi har även ett globalt traineeprogram där traineerna har tre olika befattningar inom flera delar och länder, för att få se den enorma bredd som finns i koncernen, säger Linda.
I samband med coronapandemin utsåg Sveriges regering livsmedelssektorn till en samhällsviktig verksamhet.
– På Lantmännen är vi stolta över att jobba i hela värdekedjan från jord till bord. Det ger oss ett ansvar men också möjligheter som företag och arbetsgivare, säger Frida.
Lantmännen