Nominerade 2021

Unilever

Stora varumärken och mjuka värden på Unilever

2020-11-20

Text: Fridah Jönsson

Foto: Patrik Lundin

Nominerad 2021

Årets employer branding-företag

Att Unilever värderar medarbetarnas välmående högt går inte att ta miste på. Här erbjuds workshops i mindfulness och att hitta sitt driv/syfte, mentorskapsprogram, utlandsmöjligheter – och en och annan glass på kontoret.

När man söker sig till en viss arbetsplats baseras mycket av ens val på personlighetsdrag och egenskaper som man kanske inte tänker på att man har. Det menar Sanna Gardell som är rekryteringsspecialist på Unilever – ett av världens största företag för konsumentartiklar. Hon brinner för att alla medarbetare ska hitta just sin drivkraft. Därför håller hon bland annat mindfulness-stunder och så kallade ”purpose workshops” för sina kollegor.

Sanna Gardell

Titel: Talent Advisor Unilever Sweden.
Utbildning: Personalvetarexamen Uppsala universitet, 2014, Utbytesår i Australien 2015, samt Masterexamen i psykologi, Uppsala Universitet, 2018.

Louise Henbest

Titel: Nordic HR Director.
Utbildning: Chartered Human Resource Management (CIPD), Batchelors Literature & History University of Exeter.

Viktigt att formulera sitt syfte

Workshopen handlar om att ta reda på sitt syfte, både på jobbet och på andra plan i livet.
– Det är mycket prat om ambitioner och karriärmål, men ofta glömmer man att ställa sig frågan ”Vad är det som får mig att le och känna att jag har en bra dag?”. Under workshopen sitter vi i grupper och delar med oss av våra insikter och tankar. Det kan bidra till ens så kallade ”purpose statement”, som man kan ha nytta av i olika delar av livet, inte minst när det gäller att utvecklas i sin yrkesroll. Det är en fantastisk gåva att få ge till sina medarbetare.

Efterfrågar den mänskliga kraften

Louise Henbest är HR-chef för Norden på Unilever och tror att just förmågan att vara mänsklig kommer att stå högt i kurs i framtidens rekrytering.
– Arbetet kommer att bli mer automatiserat i framtiden, och därför kommer vi att ha ett större behov av de mänskliga kvaliteterna. Du kan inte hitta kreativitet eller känslomässig intelligens genom artificiell intelligens, så jag är en stark förespråkare av att vi, speciellt inom HR och marknadsföring, måste investera i människan lika mycket som i digitaliseringen. Därför investerar vi mycket i utbildning, under de senaste året har vi till exempel infört vad vi kallar ”Wisdom Tuesdays”, en eftermiddag där alla anställda investerar i sitt eget lärande. Vi är också mycket stolta över vårt traineeprogram, ”Unilever Future Leaders Programme”.

Våra traineer kommer in i riktiga roller från första dagen och får under tre år rotera i verksamheten för att förbereda sig på att bli framtida ledare. Det är otroligt roligt att se dessa talanger växa och utvecklas hos oss. Unilever samarbetar med Jobbsprånget som hjälper nyanlända att komma ut i arbetslivet i Sverige.
– Vi har kunnat erbjuda 25 praktikplatser sedan vi började med Jobbsprånget 2016, berättar Sanna. Jag är väldigt stolt över det, det är viktigt både för oss och för praktikanterna.
– Jag är också genuint lycklig över Jobbsprånget, säger Louise. Det är mycket mer intressant att jobba i en grupp där det finns mångfald.

Välkända varumärken

Unilever tillverkar dagligvaror inom segment som hud- och hårvård, glass och rengöring. Det är ett globalt företag och finns i 160 länder. Nya talanger som söker sig hit har med andra ord stora chanser att prova olika områden på olika platser.
– Vi jobbar med stora, fina varumärken, vilket ger alla medarbetare stora möjligheter att prova på att jobba utomlands, vilket vi uppmuntrar och försöker tillgodose, säger Louise och fortsätter:
– Och många söker sig hit för att de känner till och använder våra brands – vem älskar inte Ben & Jerry’s?

Unilever

Unilever är en holländsk-brittisk koncern. Varje dag tillverkar, marknadsför och säljer Unilever dagligvaror till 150 miljoner konsumenter i över 100 länder – vilket gör dem till en utav de största aktörerna inom dagligvaruhandeln. Unilevers portfölj i Sverige består av välkända och marknadsledande varumärken som GB Glace, Knorr, ­Lipton, Via, Ben & Jerry ́s, Pepsodent, Dove, Axe, Hellmann’s och många fler.

Läs mer: www.unilever.se/careers

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Unilever
Unilever ska bli framtidens arbetsplats
Läs mer
Jessica Linse, Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket
Samhällsnyttiga möten på Arbetsmiljöverket
Läs mer
Unilever
Stora varumärken och mjuka värden på Unilever
Läs mer
Skanska
Skanska fokuserar på välmående och säkerhet
Läs mer