2020-11-20
Text: Fridah Jönsson
Foto: Patrik Lundin
Nominerad 2021
Årets employer branding-företag
Att Unilever värderar medarbetarnas välmående högt går inte att ta miste på. Här erbjuds workshops i mindfulness och att hitta sitt driv/syfte, mentorskapsprogram, utlandsmöjligheter – och en och annan glass på kontoret.
När man söker sig till en viss arbetsplats baseras mycket av ens val på personlighetsdrag och egenskaper som man kanske inte tänker på att man har. Det menar Sanna Gardell som är rekryteringsspecialist på Unilever – ett av världens största företag för konsumentartiklar. Hon brinner för att alla medarbetare ska hitta just sin drivkraft. Därför håller hon bland annat mindfulness-stunder och så kallade ”purpose workshops” för sina kollegor.
Sanna Gardell
Titel: Talent Advisor Unilever Sweden.
Utbildning: Personalvetarexamen Uppsala universitet, 2014, Utbytesår i Australien 2015, samt Masterexamen i psykologi, Uppsala Universitet, 2018.
Louise Henbest
Titel: Nordic HR Director.
Utbildning: Chartered Human Resource Management (CIPD), Batchelors Literature & History University of Exeter.
Workshopen handlar om att ta reda på sitt syfte, både på jobbet och på andra plan i livet.
– Det är mycket prat om ambitioner och karriärmål, men ofta glömmer man att ställa sig frågan ”Vad är det som får mig att le och känna att jag har en bra dag?”. Under workshopen sitter vi i grupper och delar med oss av våra insikter och tankar. Det kan bidra till ens så kallade ”purpose statement”, som man kan ha nytta av i olika delar av livet, inte minst när det gäller att utvecklas i sin yrkesroll. Det är en fantastisk gåva att få ge till sina medarbetare.
Louise Henbest är HR-chef för Norden på Unilever och tror att just förmågan att vara mänsklig kommer att stå högt i kurs i framtidens rekrytering.
– Arbetet kommer att bli mer automatiserat i framtiden, och därför kommer vi att ha ett större behov av de mänskliga kvaliteterna. Du kan inte hitta kreativitet eller känslomässig intelligens genom artificiell intelligens, så jag är en stark förespråkare av att vi, speciellt inom HR och marknadsföring, måste investera i människan lika mycket som i digitaliseringen. Därför investerar vi mycket i utbildning, under de senaste året har vi till exempel infört vad vi kallar ”Wisdom Tuesdays”, en eftermiddag där alla anställda investerar i sitt eget lärande. Vi är också mycket stolta över vårt traineeprogram, ”Unilever Future Leaders Programme”.
Våra traineer kommer in i riktiga roller från första dagen och får under tre år rotera i verksamheten för att förbereda sig på att bli framtida ledare. Det är otroligt roligt att se dessa talanger växa och utvecklas hos oss. Unilever samarbetar med Jobbsprånget som hjälper nyanlända att komma ut i arbetslivet i Sverige.
– Vi har kunnat erbjuda 25 praktikplatser sedan vi började med Jobbsprånget 2016, berättar Sanna. Jag är väldigt stolt över det, det är viktigt både för oss och för praktikanterna.
– Jag är också genuint lycklig över Jobbsprånget, säger Louise. Det är mycket mer intressant att jobba i en grupp där det finns mångfald.
Unilever tillverkar dagligvaror inom segment som hud- och hårvård, glass och rengöring. Det är ett globalt företag och finns i 160 länder. Nya talanger som söker sig hit har med andra ord stora chanser att prova olika områden på olika platser.
– Vi jobbar med stora, fina varumärken, vilket ger alla medarbetare stora möjligheter att prova på att jobba utomlands, vilket vi uppmuntrar och försöker tillgodose, säger Louise och fortsätter:
– Och många söker sig hit för att de känner till och använder våra brands – vem älskar inte Ben & Jerry’s?
Unilever