2021-09-14
Lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Olle Melkerhed
Gas eller broms? Stanna upp eller styra om? När pandemin slog till var Kronofogden mitt i sin förändringsresa med en brant utvecklingskurva i sikte. Lena Karjel, hr-partner, berättar om hur arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare påverkades.
Coronapandemin har ställt nya krav på Kronofogden som arbetsgivare. När det dagliga arbetet förändrades och ovissheten var stor, gällde det att samtidigt fortsätta det långsiktiga förändringsarbetet.
– Ett viktigt jobb har varit att stötta våra chefer att leda på ett delvis nytt sätt, säger hr-partner Lena Karjel.
Lena har nominerats till Årets employer branding-person. Hennes långa erfarenhet inom området har bidragit till att ta myndigheten framåt som en attraktiv arbetsgivare.
– Attrahera-spåret är mitt specialistområde. Men hela medarbetaresan – attrahera, rekrytera, introducera, engagera och avveckla – är employer branding så jag är inte ensam i det här, säger hon.
Under 2019 gjorde Kronofogden ett omtag och formulerade sitt arbetsgivarerbjudande till ”Ett jobb som räknas – för andra och för dig”. Med verksamhet spridd i hela landet och olika arbetsuppgifter ville myndigheten hitta ett starkt gemensamt budskap.
– Att välja ”ett jobb som räknas” blev ett enkelt val efter dialog med såväl medarbetare som kunder och studenter. Vi på Kronofogden är alla stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag. Det är ett komplext uppdrag, men det gör jobbet utmanande och utvecklande, säger Lena.
Lena Karjel
Titel: Hr-partner.
Utbildning: Personal- och arbetslivsfrågor, Uppsala universitet, examen 1985.
Lyssnar gärna på: ”Sveriges Radios P3 Dokumentär.”
Smultronställe: ”Fjällen för tystnaden och de öppna vidderna.”
Med coronapandemin fick myndigheten göra avsteg från planerade aktiviteter kopplade till arbetsgivarerbjudandet.
– Vi fick styra om. Men det blev ett bra test av vårt arbetsgivarerbjudande och strategi. Vårt arbetssätt har varit att både tänka långsiktigt och att testa nytt i pilotprojekt. Vår grundregel inom arbetsgivarprofilering är också att ha roligt, och att vara kreativ inom ramen för det sanna budskapet. Där blev det upp till bevis, säger Lena.
Antingen/Eller
Kontor
Distans
Stranden
Skogen
Spontan
Strukturerad
Podcast
Pocketbok
Kronofogden har det senaste året tagit ett stort språng mot flexibla arbetsformer. Arbetet kan utföras där det passar bäst utifrån verksamhet och medarbetare.
– När pandemin kom ställde vi om på kort tid och vi ser en fortsatt utveckling av flexibla arbetsformer. Under våren har vi tillsammans arbetat fram Kronofogdens modell för flexibla arbetsformer. Vi har specifikt tittat på arbetsmiljön, utrustning, möblering och informationssäkerhet, säger Lena och fortsätter:
– Vi har sett positiva effekter och det ska vi ta tillvara på. Som några kollegor uttrycker det: Flexibla arbetsformer är att få det bästa av två världar, arbeta på kontoret och träffa kollegor för samvaro och lärande, men även att kunna arbeta fokuserat hemma.
Kronofogdens it-avdelning har tagit flexibla arbetsformer ett steg längre. Just nu pågår en pilot där de rekryterar över hela landet istället för bara till huvudkontoret.
– Medarbetarna kan arbeta hemifrån och har en koppling till något av våra 32 kontor. Här har vi redan lyckats bra, vi har hittat spetskompetens som tidigare varit svårfunnen.
Kronofogden