Årets HR-chef

Aspia

Lärande och utveckling i fokus på Aspia

2023-12-08

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Patrik Lundin

Employer Branding Awards 2024

Årets HR-chef

Aspia är ett tillväxtbolag inom ekonomitjänster som attraherar många nya medarbetare. Ett tydligt fokus på utveckling och samarbete gör att medarbetare och ledare växer tillsammans och att Aspia kan vara marknadens bästa affärspartner.

Det marknadsledande tillväxtbolaget Aspia hjälper företag att effektivisera, utvecklas och växa. Åsa Dammert är sedan juni 2022 HR-chef på företaget som idag har närmare 1 300 medarbetare på drygt 50 kontor runtom i Sverige.

 

– Här får jag vara med och bygga bolaget och forma processerna för framtiden, vilket är superkul, säger hon.

“Här får jag vara med och bygga bolaget.”

Åsa Dammert

Titel: Chief Human Resources Officer.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1996.
Råd till dem som är nya på jobbet: ”Var nyfiken, var som du är och var
öppen för utmaningar.”

Växer tillsammans 

 Åsa och hennes kollegor har på kort tid skapat stor kännedom om bolaget. Nu har Åsa nominerats till Årets HR-chef inom employer branding.

 

– Vi är ett ungt tillväxtbolag som har lyckats förmedla det engagemang och den enorma drivkraft som finns inom Aspia, vilket jag är stolt över. Ett resultat av det är att många vill börja jobba hos oss. I vår volymrekrytering i januari fick vi in hela 1 300 ansökningar. Vi tar in ungefär 300 nya medarbetare per år och antalet ansökningar har dubblerats det senaste året.

Åsa beskriver företagskulturen som varm, inkluderande och lättsam. 

 

– Vi vill att man på riktigt ska förstå våra värderingar, känna dem och koppla dem till sina personliga värderingar. Det vi säger i vårt employer branding-arbete måste vara äkta. Och grunden för det är den fina kultur vi byggt upp och har. Ett exempel är vår värdering ”Together” som är central för oss – det är när vi uppnår saker tillsammans som vi växer inom Aspia, men också tillsammans med våra kunder. Det hjälper oss att leverera hög kvalitet och ständigt utveckla vår kompetens. Det skapar en trygghet hos alla och ett ökat välmående som i sin tur ger en ökad arbetsglädje.

En inkluderande kultur

Den inkluderande kulturen där alla, juniora som mer seniora, kan ha den bästa tiden i sin karriär, ligger enligt Åsa till grund för framgångarna för arbetsgivarvarumärket. 

 

– Att möta varandra med respekt och glädje samt ha ett starkt medarbetarengagemang skapar stolthet – och det både syns och känns på Aspia. Det är våra fina medarbetare som ger liv åt våra värderingar och berättar historien om vilka vi är. Tydliga kvitton på det är att vi platsar in på såväl Young Professionals Attraction Index som Universums listor över de mest attraktiva arbetsgivarna, vilket vi är väldigt glada och stolta över, säger hon.

Erbjuder lärande och utveckling

Aspia är ett kunskapsföretag som satsar mycket på lärande och utveckling. 

 

– Det finns många vägar att utforska beroende på intresse, och det vill vi att du ska göra, säger Åsa och fortsätter: 

 

– Vi har anställt en ”Head of Empowerment”. Rollen handlar bland annat om att stärka det egna ledarskapet hos både ledare och medarbetare, stötta team i resan framåt, coacha chefer och bidra till att ytterligare stärka kulturen. Fokus är på allt som kopplas till hur vi kan leda oss själva, samverka och må bra, samtidigt som vi presterar och levererar mot våra mål. Det är en fin förmån och bidrar till att vi växer tillsammans. 

Aspia

Vi är partnern som hjälper dig med allt från att starta ditt företag till den årliga redovisningen. Eller det stora internationella förvärvet. Vi ser till att allt fungerar precis som det ska, eller bättre än du tänkt dig. Så att du kan fokusera allt ditt mod, och all din vilja, på att nå ännu längre.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Stockholms Stad
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
Läs mer
SEB
Datadriven employer branding ger framgång för SEB
Läs mer
Boliden
Snart 100 år av innovation på Boliden
Läs mer
Borås stad
En go känsla att jobba i Borås Stad
Läs mer