Årets hederspris

Accenture

”Många får vänner för livet på Accenture”

2022-06-16

Lästid ca 2 min

Marie Hansson sitter i en soffa på Accentures kontor.

Employer Branding Awards 2023

Årets hederspris

Foto: Patrik Lundin

Accenture är nominerade till Årets hederspris för sitt framgångsrika arbete med employer branding. Utmanande, intressanta uppdrag är en nyckelfaktor och möjlighet till karriärer som många gånger tar internationella vägar.

Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat mot digitalisering, molntjänster samt cybersäkerhet med uppdrag för större, internationella företag. Tillväxten är stor och en omfattande rekrytering är i full rullning. I år är företaget nominerat till Årets hederspris.
– Det är jätteroligt att vi är nominerade. Vi jobbar stenhårt med employer branding till exempel genom events och möten med studenter och kommande talanger. Vi syns och hörs om hur vi jobbar med ny teknik och digitalisering och att man som konsult får utmanande och intressanta uppdrag, säger Marie Hansson, ansvarig för Accenture Technology.

Marie Hansson

Titel: Ansvarig för Accenture Technology.
Utbildning: Civilingenjör, KTH, examen 1991.
Var hämtar du din energi? ”Jag gillar att umgås med familjen och att vara ute i naturen och sporta.”

Teamet och individen

Marie Hansson brinner för att sätta teamet i fokus. Det skapar trygghet och är särskilt viktigt för de som börjar på sitt första jobb och för de som hela tiden jobbar ute hos kund. Men det är också angeläget att se till individen.

– Trots att vi är ett stort företag är vi nära våra medarbetare på olika sätt och i olika sammanhang. Du har alltid någon att bolla med – både i och utanför projekten. Det tror jag på. Man får jobba med sin egen utveckling men också med det senaste inom digitalisering hos större globala företag. Man har sin lokala bas men tillgång till stora internationella nätverk. Många får vänner för livet på Accenture!

Tech Talent Program

I år tar Accenture nästa steg för att attrahera nya talanger och startar programmet Tech Talent Program för nyrekryterade konsulter. Marie Hansson vill erbjuda ett tydligare och mer strukturerat sätt att jobba med den individuella utvecklingen på företaget och med vilka förväntningar studenterna kan ha.
– Vi hoppas att detta ska attrahera ännu fler och ge en positiv spinn. Genom programmet får medarbetaren möjlighet att utvecklas – både som konsult och inom olika tekniska områden. Men också socialt. Medarbetaren får en buddy och träffas i grupper med utveckling inom olika områden.

Marie väljer:

Vår

Höst

Elcykel

Elsparkcykel

Början

Slutet

Skymning

Gryning

Lyssna

Läsa

Internationellt nätverk

Det internationella perspektivet är viktigt för kulturen – det skapar en särskild känsla, menar Marie Hansson. Många som jobbar på Accenture kommer från andra länder och många söker sig hit för jobb utomlands, både under kortare och
längre perioder. Och man kan alltid kontakta kollegor i andra länder som jobbar med liknande utmaningar.

Öppen rekrytering

Accenture strävar efter att vara inkluderande och öppna i rekryteringsprocessen för att hitta en bra mix när det kommer till jämlikhet – både när det gäller kön, nationaliteter och olika erfarenheter. Mångfalden är viktig för att kunna leverera bra projekt men också för att alla ska trivas.
– Vi pratar mycket om jämlikhet och jobbar mot de globala målen, det är jätteviktigt. Om vi vill få till en förändring måste vi fokusera. Därför har vi inga förutfattade meningar om vilka som kan passa hos oss och vi träffar många människor med skiftande bakgrund i våra intervjuer, avslutar Marie Hansson.

Text: Eva Rydinger

Accenture

Accenture arbetar i gränslandet mellan IT och affär. Vi kombinerar djup branschkunskap, stort tekniskt kunnande och innovation med stark leveransförmåga för att hjälpa våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi är verksamma inom strategisk rådgivning, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Accenture har stark digital närvaro både globalt och lokalt. Under 2013 stärktes vår digitala kapacitet ytterligare i och med förvärvet av Fjord, en global designbyrå som är specialiserad på digitala upplevelser och tjänster som engagerar konsumenter över flera plattformar. 2015 förvärvade vi även svenska Brightstep som nu är en del av Accenture Interactive, ett konsultbolag helt inriktat på digital handel. För närvarande är vi 449 000 personer som arbetar på Accenture i 120 länder, varav 1200 är verksamma i Sverige. Läs mer: www.accenture.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Louise står i entrén. I bakgrunden syns gröna möbler och växter. Hon tittar in i kameran med ett leende.
Accenture
Accenture präglas av en stark sammanhållning
Läs mer
DNB
Inkludering och jämställdhet är i fokus på DNB
Läs mer
Kindred
Medarbetarna i fokus på Kindred
Läs mer
Samsung
Samsung bygger på kreativitet och innovation
Läs mer