2020-09-28
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets Nykomling
Orange Cyberdefense har som mål att skapa ett säkrare digitalt samhälle. Delaktiga medarbetare, ett tydligare högre syfte och ett ständigt lärande är viktiga nycklar i arbetet för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.
Orange Cyberdefense, som strävar efter att bygga ett säkrare digitalt samhälle, har mer än 25 års erfarenhet inom informations- säkerhet. Företaget erbjuder globalt skydd med lokal expertis. Mattias Åberg började som konsult inom it-säkerhet 2012 och har haft olika chefsroller sedan dess. Nu ansvarar han för talangutveckling och utbildning.
– Jag har alltid haft ett väldigt starkt intresse för employer branding. Rollen är ny, så det innebär att jag får möjlighet att ta ett helhetsgrepp för att stötta organisationen på bästa sätt, säger han.
Mattias Åberg
Titel: Employer Branding & Academy Manager
Utbildning: Datateknik och it-säkerhet, Kungliga tekniska högskolan, examen 2005.
Fritidsintressen: ”Jag älskar att vara med mina tre barn som är mellan två och fem år. De är högsta prioritet för mig. Sedan spelar jag gärna beachvolley, jag gillar all träning och sport.”
Företaget är nu nominerat till Årets nykomling inom employer branding.
– Jag brinner för att vi ska vara en bra och attraktiv arbetsgivare. Det handlar om att kommunicera ut det till andra, och där tror jag att vi har lyckats. Vi jobbar nära några få utvalda skolor, där vi anordnar aktiviteter, delar ut stipendium, erbjuder ex-jobb och föreläsningar. Det gör att vi möter och kommer nära personer med passion inom it, säger Mattias
och fortsätter:
– Vi har fått ett tydligare högre syfte där vårt mål är att skapa ett säkrare digitalt samhälle, och det är viktigt att medarbetarna känner att de är en del av det. Vi stöttar exempelvis stiftelsen Aktiv Skola som bland annat arbetar mot grooming. Där kan vi bidra med det vi är duktiga på, cybersäkerhet, för att hjälpa andra. Det känns bra att faktiskt göra skillnad.
För att fortsätta vara marknadsledande jobbar Orange Cyberdefense aktivt med att införa en lärandekultur. Syftet är att medarbetarna ska vilja utvecklas för att fortsätta vara attraktiva på arbetsmarknaden.
– Det är en viktig del av vår kultur. Vi som företag måste förändras snabbare än världen och branschen omkring oss för att vi ska vara ledande. Alla våra utbildningar är online via flera olika digitala lärplattformar. Det är också viktigt att få igång vardagslärandet – kanske lägger man ner en halvtimme per dag och använder tio minuter i början av ett möte för att dela kunskap och erfarenheter med varandra, säger Mattias.
För att förbli den bästa arbetsgivaren för sina anställda gör Orange Cyberdefense olika mätningar och fokuserar på det som är viktigast för dem. Orange Cyberdefense har som mål att skapa ett säkrare digitalt samhälle. Delaktiga medarbetare, ett tydligare högre syfte och ett ständigt lärande är viktiga nycklar i arbetet för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.
– Då får man automatiskt många ambassadörer. Arbetet blir enklare, för då har vi eldsjälar som brinner för och gärna delar med sig av sitt arbete. Det är de som kan berätta hur vardagen ser ut och hur det är att jobba hos oss. Vi är ett värderingsstyrt företag med ett starkt fokus på att ha kul. Mottot är: alltid människan först. Vi anställer bara personer som är engagerade, omtänksamma och har rätt driv att göra skillnad. Vi uppmuntrar dessutom alla att tänka nytt. Det gör oss mer förändringsbenägna; vi anpassar oss till omvärlden väldigt fort och utvecklas som företag, säger Mattias.
Orange Cyberdefense