Nominerade 2021

Epiroc

Människorna på Epiroc skapar innovativa produkter

2020-10-30

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Pavel Koubek

Nominerad 2021

Årets employer branding-person

Epiroc jobbar med att göra framtidens gruvor säkrare och smartare med batterielektriska maskiner och automation. Shirin Golrang Bergdahl jobbar med att sätta ljus på medarbetarna på det globala företaget.

Epiroc är ett svenskt företag inom gruv- och infrastrukturindustrin med drygt 14 000 medarbetare världen över. 2018 knoppades Epiroc av från Atlas Copco och blev ett eget bolag. Shirin Golrang Bergdahl som började 2019 jobbar bland annat med att lyfta arbetsplatsen, göra de anställda till ambassadörer och locka nya medarbetare till bolaget.
– Det är ett innovativt företag med en internationell atmosfär. Vi jobbar för att göra gruvorna säkrare och smartare med automation och elektrifiering. Vi har gått från att vara ett traditionellt verkstadsbolag till att jobba med intelligent gruvdrift, säger hon.

Shirin Golrang Bergdahl

Titel: Employer Branding & Internal Communications Specialist.
Utbildning: Civilekonom, Örebro universitet, examen 2007.
Smultronställe: ”Vår båt som ligger i Vättern. När jag åker ut med familjen i båten släpper jag tid och rum och njuter av den underbara sjön.”
Boktips: ”Boken ’Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna’ av Anders Hansen.”

Antingen/Eller
Pocketbok/Podcast
Sjön/Skogen
Strukturerad/Spontan
Choklad/Lakrits

Lyfter medarbetarna

Shirin arbetar med employer branding-frågor på global och lokal nivå. Det arbete som drivs globalt anpassas till lokala marknader och målgrupper.
– Globalt ingår jag i en arbetsgrupp med människor som kommer från olika delar av världen, bland annat Peru, Argentina, Sydafrika, Tyskland och USA. Det är inspirerande och utvecklande att ta lärdom av varandra på olika marknader, säger hon och fortsätter:
– Min ambition är att lyfta människorna bakom våra gula maskiner, och de arbetar med riktigt coola arbetsuppgifter. Genom att sätta ljus på våra medarbetare lockar vi en bredare målgrupp till oss.

”Jag vill lyfta människorna bakom våra gula maskiner.”

Familjär stämning

Shirin beskriver Epiroc som ett företag med stora ambitioner i kombination med en varm och familjär stämning.

– Det är en arbetsgivare som är inkluderande och månar om personalen. Vi har olika föreningar såsom en konstklubb, och en fritidsförening där man kan prova på olika sporter och aktiviteter. Vi har också ett nätverk, Diversity, som har fokus på mångfald – där alla inom företaget är välkomna att lyssna på föreläsningar, diskutera och inspireras kring ämnet. Det är fantastiskt kul och inspirerande att mångfaldsfrågan lyfts så tydligt i företaget. Det gör mig stolt, säger hon.

Lockar fler kvinnor

Som en del i arbetet med att locka nya medarbetare till företaget lägger man ner mycket tid på att träffa studenter på olika typer av mässor.
– Vi fokuserar på att träffa studenter så att vi kan möta framtidens arbetskraft. Vi behöver bli fler kvinnor på företaget och samarbetar även med externa aktörer för att locka fler kvinnor till branschen. Det är viktigt att vi som arbetsgivare är med och påverkar, och vi brinner för att få fler tjejer att lockas av tekniska yrken. Till exempel brukar vi bjuda in tjejer som går på högstadiet till vår arbetsplats. De får möjlighet att träffa kvinnliga Epiroc-medarbetare, speeddejta och få svar på sina frågor om de yrken som finns. Tekniska yrken har en otrolig bredd och det betyder mycket att visa unga tjejer hur det ser ut i verkligheten. Vi får väldigt positiva kommentarer från de som varit och besökt oss. Många svarar att de inte visste att teknik kunde vara så roligt och spännande, säger Shirin.

Epiroc

Epiroc är en ledande produktivitetspartner för gruv-, infrastruktur- och naturresursindustrin. Med den senaste tekniken utvecklar och producerar företaget nyskapande utrustning, förbrukningsmaterial och service för användning i yt- och underjordisk gruv, infrastruktur, civilarbeten, borrning och geotekniska tillämpningar. Epiroc har kunder i mer än 150 länder världen över och har mer än 14 000 anställda. Huvudproduktutveckling och tillverkningsenheter är belägna i Sverige, USA, Kanada, Tyskland, Kina och Indien.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Epiroc
Människorna tar plats i rampljuset på Epiroc
Läs mer
Unionen
Unionens varumärkesbyggande är ett teamarbete
Läs mer
Apoteket
Apoteket – för dig med skäl och själ
Läs mer
Folksam
Starka värderingar skapar ett hållbart Folksam
Läs mer