2020-09-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Pavel Koubek
Universum Awards 2020
Årets nykomling
Medarbetarna på Epiroc har möjlighet att påverka verksamheten, engagera sig i olika projekt och arbeta utomlands. Mångfald och jämställdhet står högt upp på agendan och har en given plats i de interna ledarskapsutbildningarna.
Epiroc är ett högteknologiskt företag som tillverkar utrustning för gruv- och anläggningsindustrierna. Ständig teknikutveckling och innovation med fokus på att lösa kundernas problem kännetecknar företaget och är hjärtat i verksamheten. Som HR-ansvarig är Lorraine Lind med och sätter Epiroc på kartan.
Lorraine Lind
Titel: Vice President Human Resources and Communications.
Utbildning: Linjen för personal- och arbetslivsfrågor, Uppsala universitet, examen 1991. Executive MBA, Handelshögskolan i Stockholm, examen 2008.
Lyssnar gärna på: ”Sveriges Radios ’P1 Dokumentär’ som innehåller en blandning av aktuella nyheter som reflekteras på ett personligt sätt.”
Epiroc, som tidigare var en del av Atlas Copco, har korats till Årets nykomling inom employer branding. Lorraine berättar om det omstruk- tureringsarbete som tog vid efter att bolaget blev fristående i juni 2018, och som ligger till grund för utnämningen.
– Epiroc blev ett eget företag när Atlas Copco splittrades i två delar. Då hade vi chansen att göra något bra och sätta företaget på kartan. Atlas Copco var välkänt, men få kände till Epiroc. Vi gjorde en omstrukturering och kombinerade internkommunikation, rekrytering och employer branding. Satsningen med den nya organisationen gick hem, medarbetarna är fantastiskt duktiga och kompetenta och brinner för frågorna. Det är glädjande att se att jobbet vi har lagt ner har gett resultat.
Epiroc ligger i framkant vad gäller avancerad teknik. I företagets employer branding-arbete och i rekryteringssammanhang framhävs människan bakom tekniken och produkterna. Lorraine och hennes medarbetare har exempelvis lagt ner tid på att ta nya foton, och där man tidigare visade gula maskiner i gruvorna lyfter de nu fram människorna.
– Vi är ett världsledande företag inom vårt område men är fortfarande inte jättestora. Det gör att vi är smidiga och det går att göra sin röst hörd hos oss. Vill du engagera dig så finns det stora möjligheter att göra det, exempelvis genom att delta i olika projekt redan som nyanställd. Det är lätt att få en plats i gänget och vara med i det spännande arbete som vi utför. Vi är globala och har drygt 14 000 medarbetare. Det gör att du kan börja din anställning i Sverige och vill du ut och se dig om i världen kan du prova din kompetens i ett annat land.
Jämställdhet- och mångfaldsfrågan står högt upp på agendan för Epiroc. Ett exempel är att de har byggt in frågorna i sina interna ledarskapsutbildningar där mångfald finns med som ett obligatoriskt moment.
– Vid nyrekrytering har vi som ambition att en av avslutskandidaterna ska vara av ett underrepresenterat kön. Det gäller många gånger kvinnor i tekniska yrken, men inom HR är det män som är underrepresenterade. Vi jobbar med jämställdhet på alla plan, och kommer att samarbeta med Luleå universitet om att rekrytera fler tjejer till teknikprogrammen. Vi har ett internt mentorskapsprogram för tjejer som vi kört under flera år som är väldigt professionellt. Och att vi har en kvinnlig vd tror jag bidrar till att locka fler kvinnor till branschen.
Epiroc