2020-09-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: André De Loisted
Nominerad 2021
Årets employer branding-person
ONE Nordic utvecklar, underhåller och bygger Sveriges energiinfrastruktur. Här är medarbetarna i fokus och företaget, som verkar i en samhällsviktig bransch, präglas av professionalitet, samarbeten och korta beslutsvägar.
ONE Nordic är Sveriges ledande leverantör av tekniska konsulttjänster, underhåll och entreprenad inom energi- och industrisektorn. Emmeli Häggström, konsult och tidigare varumärkes- och kommunikationsansvarig, är stolt över att arbeta med professionella kollegor för att tillsammans bygga det nya energi- samhället.
– Vi arbetar bland annat med vind- och vattenkraft samt smart metering med tillhörande avancerad teknik vilket möjliggör en smart energi- omställning och hållbar elproduktion. De stora aktörerna väljer att arbeta med oss vilket gör att vi får äran att arbeta med de mest spännande infrastrukturprojekten inom energibranschen.
Emmeli Häggström
Titel: Konsult och tidigare Communication & Brand Manager på ONE Nordic.
Utbildning: Fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap, Jönköping University, examen 1997. Strategic Brand Management och Digital Marketing, IHM. Grafisk formgivning, Berghs School of Communication.
Fritidsintresse: ”Jag seglar, promenerar, dansar och åker skidor. När jag är på båten kopplar jag av och är mer här och nu.”
ONE Nordic är det enda företaget i Sverige som har korats till Karriärföretag sex år i rad. Civilingenjörer rankar dem som ett av de tre mest attraktiva karriärföretagen att jobba på, och vd:n Jonas Arvidsson har utsetts till Årets vd inom employer branding. Emmeli Häggström, som började här 2011 och som tillsammans med HR byggt upp företagets arbetsgivarvarumärke, är nominerad till Årets employer branding-person.
– Vår vd och ledningsgruppen driver employer branding-frågorna som ett viktigt strategiskt instrument för att skapa tillväxt, arbetstrivsel och för att stärka ONE Nordics anställningsvarumärke på marknaden. Mitt ansvar är att planera och utföra det operativa employer brandingarbetet, säger hon.
Som ett led i att locka nästa generation medarbetare jobbar ONE Nordic med trainee- och lärlingsprogram, kund- och branschsamarbeten och samarbeten med gymnasie- och yrkesskolor.
– Vi ser det arbetet som vårt samhällsansvar för branschens överlevnad. Vi använder sociala medier och digitala plattformar för att sprida information och skapa intresse för energibranschen, och samtidigt sprider vi information om vår verksamhet, medarbetarnas professionalism och hjälteinsatser ute i samhället. Det bidrar till att skapa en intern stolthet och stärker sammanhållningen, säger Emmeli och fortsätter:
– Vi har en professionell, varm och hjärtlig företagskultur. Vi ger det bästa för kunden och ser till att lösa saker på bästa sätt, på ett affärsmässigt vis och vi gör det tillsammans.
Trots oro på arbetsmarknaden växer ONE Nordic och behöver ständigt fler kompetenta medarbetare för att kunna bibehålla den höga servicenivån och hjälpa fler kunder. Från 2020 ingår företaget i infrastrukturkoncernen Eleda.
– Enligt Attraktiv Arbetsgivarindex är energibranschens och tillika ONE Nordics styrkor att vi har en hög andel tillsvidareanställningar, höga medianlöner och en god arbetsmiljö med låg sjukfrånvaro, säger Emmeli och fortsätter:
– Viljan att arbeta på ONE Nordic bland young professionals och seniora nyckelpersoner ökar kraftigt, vilket vi märker i antalet ansökningar.
ONE Nordic