2020-09-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
Universum Awards 2020
Årets employer branding-person
TietoEVRY formar framtiden genom kompetenta medarbetare i kombination med den senaste tekniken. Genom att använda en spelbaserad rekryteringsprocess byggd på mångfald och rättvisa, attraherar de rätt målgrupp.
Nordens största techbolag – TietoEVRY – skapar digitala fördelar för företag och samhälle. Tjänste- och programvaruföretaget är verksamma i mer än 90 länder och har cirka 24 000 experter anställda globalt.
TietoEVRY har jobbat strategiskt med kompetensförsörjningen genom gamification som innebär att de använder sig av spelbaserade rekryteringstester. Med hjälp av ny teknik genomför företaget en objektiv och rättvis rekryteringsprocess som dessutom attraheras av målgruppen. En av dem som står bakom införandet av strategin är Anna Gulliksen, Global head of Talent Acquisition and Employer Brand, som nu kan titulera sig Årets employer branding-person.
– Vi verkar i ett område där det är svårt att hitta kompetens. Med gamification har vi skapat ett intresse för vårt bolag hos målgruppen och byggt en attraktiv rekryteringsprocess. Det har lett till att vi har ökat mångfalden och fått in kompetenta medarbetare, säger hon. Spelbaserade rekryteringstester främjar mångfald och rättvisa och har bland annat bidragit till att könsfördelningen är upp till 50/50 i TietoEVRY:s internship-program.
– Det är bra i en bransch som i genomsnitt har 22 procent kvinnor. I vissa internship-program har vi upp till tretton nationaliteter. Vi har testat 10 000 personer och av dem svarar 83 procent att kandidatupplevelsen positivt reflekterar vårt employer brand, säger Anna.
Anna Gulliksen
Titel: Global head of Talent Acquisition and Employer Brand.
Utbildning: Beteendevetenskap, ekonomi och HR, Mälardalens högskola.
Lyssnar på: ”Allt från Sommar i P1 och musik till jobbrelaterade poddar som HR Talks Podden, Techrekpodden och Rekryteringspodden.”
TietoEVRY:s arbetssätt gör att chefer enbart träffar anställningsbara kandidater och därefter väljer ut de personer som passar verksamheten bäst.
– Man kan säga att vi har vänt upp och ner på rekryteringsprocessen. Metoden bygger på mångfald och är ett sätt att jobba med fördomsfri rekrytering, säger Anna och fortsätter:
– Om cheferna ska kunna tillhandahålla lösningar till kunderna och leverera resultat så behöver de ha personer som kan leverera det. För oss handlar det om att behålla vår kompetens och tillföra ny, och det gör vi genom våra spelbaserade och objektiva tester.
I december 2019 gick Tieto och EVRY ihop i ett gemensamt bolag. Under 2020 fokuserar Anna och hennes kollegor på att kartlägga vad som är unikt i bolagen, vad deras målgrupper attraheras av och vad de vill se mer av.
– Arbetet med vårt medarbetarlöfte, att fortsätta vara relevanta för våra medarbetare, fortsätter. Vi bygger upp vårt EVP, Employer Value Proposition utifrån budskapet ”Shape the future today”, säger Anna och fortsätter:
– Att vi är globala innebär att vi har finansiell styrka och trygghet och många utvecklingsmöjligheter – vi är som ett stort kompetenshus. I stället för att jobba med en arkitekt får du jobba med 50 till 100 kompetenta människor i stora team. Vi blir en del av infrastrukturen och bidrar till att göra samhällsnytta.
Tietoevry