2021-06-15
Lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
Den största transformationsresan någonsin pågår i PostNords 400-åriga historia. Marit Gisslar driver arbetet för att säkerställa kompetensförsörjningen inom bolaget. Nu har hon blivit nominerad till Årets Employer Branding-person.
PostNord driver en offensiv satsning på innovation och utveckling för att kunna möta framtiden. Det medför ett behov av att bredda sig inom nya kompetensområden och det ställer också nya krav på cheferna att leda i förändring. Därför utbildas 1 700 chefer – ett långtgående utbildningsprojekt – för att förflytta organisationen. Marit Gisslar är Chef för Rekrytering & Employer Brand på PostNord Sverige. Hon drivs av att vara en del i denna transformationsresa och att göra skillnad inom sitt område.
– Vi behöver attrahera och rekrytera rätt talanger som vill vara med och påverka. Vi är en stor organisation med många spännande områden inom produktion, försäljning och andra specialistområden och behöver bred kompetens för att ta oss till nästa nivå i en alltmer konkurrenskraftig bransch.
Marit Gisslar
Titel: Chef Rekrytering & Employer Brand.
Utbildning: Kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1996.
Vad får dig att kicka igång på morgonen? En hundpromenad i både ur och skur!
För att lyckas attrahera framtida kandidater börjar allt med intern branding, berättar Marit Gisslar. Det är medarbetarna som gör jobbet och är deras sanna varumärkesambassadörer. PostNord är ett känt varumärke som alla har en relation till och nu behöver man fortsatt berätta om allt bra och spännande som görs inom bolaget.
– Vi har redan gjort ett omfattande arbete och fångat upp våra medarbetares röster och deras perspektiv om hur de uppfattar PostNord som arbetsgivare. Det är vår grundplattform som vi jobbar vidare med i vårt fortsatta arbete med att stärka och positionera vårt arbetsgivarvarumärke.
I år är Marit Gisslar nominerad till Årets Employer Branding-person. Så hur känns det?
– Jättekul! Och jag känner ett starkt stöd och engagemang hos ledningen som förstår värdet av att arbeta strategiskt med employer branding-frågor. Det är kandidaten som väljer sin arbetsgivare med ett starkt och äkta arbetsgivarvarumärke. Därför är det så viktigt att vi är synkade med kommunikation och marknad och stärker varandra i vår gemensamma positionering av PostNord.
Nu börjar man också se resultatet av arbetet och har klättrat som arbetsgivare på studentlistan hos både ingenjörer och ekonomer. Även systemvetare ser PostNord som en intressant arbetsgivare. I takt med att marknaden förändras behövs fler innovatörer och den nya generationen för att komplettera med kunskap och förståelse för köpbeteende och mottagarupplevelse.
Antingen/Eller
Storstad
Camping
Skog
Hav
Hallon
Jordgubbar
Rutigt
Randigt
Podd
Tidning
– Det fortsatta employer branding-arbetet kommer fokusera på kandidatupplevelsen. Vi hanterar stora volymer av ansökningar inför våra peak-perioder vid rekrytering av brevbärare, terminalarbetare och chaufförer och här har vi påbörjat att digitalisera och effektivisera vår ansökningsprocess. Vi har helt enkelt plockat bort det traditionella cv:et och personliga brevet och våra sökande får istället prova på att sortera brev som en del i vår screeningprocess. Det är ett unikt färdighetstest som är framtaget specifikt för PostNord och vi har fått positiv feedback vilket är kul. Hon avslutar:
– Vi är bara i början av vårt arbete med att skapa nya innovativa lösningar och arbeta mer datadrivet för att lyckas attrahera våra framtida kollegor. Vi vill också bli bättre på att fånga upp de som en gång har varit på PostNord och vill komma tillbaka med ny erfarenhet.
PostNord