2020-09-24
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
Universum Awards 2020
Årets nykomling
Veidekke arbetar tillsammans för en sund byggbransch och bygger med hjärta. Den varma kulturen och en stark känsla för etik gör att den skandinaviska bygg- och bostadsutvecklingskoncernen sticker ut.
Bygg- och bostadsutvecklingskoncernen Veidekke grundades 1936 och har sedan dess framgångsrikt bidragit till att bygga samhället och infrastrukturen i Sverige, Norge och Danmark. Mia Dahlström, HR-chef, och Kristina Andreasson, marknads- och kommunikationschef, är stolta över den starka kultur som ligger till grund för framgångarna.
– Det är tydligt var Veidekke står, vart man vill och var hjärtat ligger, säger Mia.
Mia Dahlström
Titel: HR-chef.
Utbildning: Personal- och organisationsteori, Fil. kand. psykologi inriktning arbetsvetenskap, Karlstad universitet, examen 2003.
Priset Årets nykomling inom employer branding kammades hem av Veidekke.
– Vi ser priset som ett bevis på att vi är på rätt väg, och det bidrar till att fler blir nyfikna på Veidekke. Vi har lagt ner mycket energi på den interna kulturen och varumärket. Och det har gett resultat. Ett exempel är att våra medarbetare valde oss till Sveriges fjärde bästa arbetsgivare, säger Mia.
– Det här priset ger oss energi i arbetet med att kommunicera utåt till de som vill vara del av vår unika kultur och bidra till vår resa framåt – framtidens Veidekke:are, säger Kristina.
Kristina Andreasson
Titel: Marknads- och kommunikationschef.
Utbildning: Bachelor of Honours, marketing and advertising, London College of Communication, examen 2002. Statistik, Lunds universitet.
Veidekke är och har alltid varit ett värderingsstyrt företag som kännetecknas av en stark kultur där engagemang och involvering är grunden för all framgång.
– Analyser och omvärldstrender visar att det som framtidens medarbetare efterfrågar vad gäller högre syfte matchar oss väldigt bra. Det är svårt att kopiera mjuka värden och vår unika kultur är viktig för att skapa konkurrenskraft. ”Vi bygger med hjärta” är ett uttryck vi använder för att illustrera vad vi vill stå för som bolag, säger Kristina.
Stark etik och schyssta villkor i branschen är något som Veidekke sedan länge arbetar aktivt för.
– Ända sedan starten i Norge 1936 har etiken varit viktigare än plånboken. Även om vi i dag är en stor skandinavisk och börsnoterad koncern med cirka 8 500 medarbetare är det värderingsstyrda förhållningssättet otroligt viktigt för oss. Vi vill bygga med omtanke och har valt att illustrera vår ambition med hjärtan i vår röda färg och ett stänk av rosa, vilket inte är så vanligt i den något rationella och mansdominerade byggbranschen. Det är ett sätt för oss att göra saker på vårt egna Veidekke-vis, säger Kristina.
Just nu är Mia och Kristina och deras kollegor i full gång med att planlägga den fortsatta satsningen på att utveckla kultur och varumärket. Siktet är inställt på de kommande fem åren.
– Det innebär att vi vidareutvecklar begrepp som hållbara medarbetare och att vi samtidigt ska se till att ha ”göj” i vardagen. Det är ett norskt ord och betyder ungefär att vi ska ha kul på jobbet, så medarbetarna kan se fram emot många roliga aktiviteter framöver, säger Mia.
– Vi har en ny ledningsgrupp och kultur och varumärke får en ännu tydligare plats i vår planering de kommande fem åren, säger Kristina.
Veidekke