2020-09-22
Text: Manja Bååth
Foto: Kristofer Hedlund
Vinnare Employer Branding Awards 2020
Årets Hederspris - Anna Wenner
Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Med hållbarhet som ledstjärna är de med och utvecklar stora projekt och betydande landmärken över hela Sverige.
Anna Wenner började på Skanska Sverige 2001, då som PR-ansvarig. Idag, nästan 20 år senare, är hon HR-direktör och ansvarar både för HR och kommunikation.
– Det är häftigt att arbeta på ett företag som vill driva förändring i vår bransch vad gäller hållbarhet, säkerhet, etik och mångfald, säger Anna.
Anna Wenner
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Kandidatexamen i samhällsvetenskap och marknadsföring, 1994, Örebro universitet och Stockholms universitet.
Om du inte hade jobbat med det du gör idag vad hade du då velat jobba med? ”Trädgårdsmästare – min terapi är att vara i trädgården.”
Intresset för att arbeta på Skanska är stort bland unga yrkesverksamma. Att få arbeta med stora betydande projekt och landmärken är enligt Anna en av anledningarna till detta. Men främst tror hon det handlar om företagets tydliga positionering och fokus på att utveckla branschen.
– Förutom att det är häftigt att få vara med och bygga samhället tror jag att våra värderingar är något som attraherar nya medarbetare. Skanska har tagit på sig ansvaret att driva förändringen för vår bransch gällande allt från hållbarhet till inkludering och mångfald. Vi vill till exempel inspirera fler kvinnor att söka sig till byggbranschen och driver därför ett lärlingsprogram för kvinnor. Där ges personer utan tidigare erfarenhet från branschen en möjlighet att utvecklas i ett praktiskt yrke hos oss. Vi kan se att yngre generationer drivs av att arbeta för ett högre syfte och då är frågor om jämställdhet och hållbarhet extra viktigt. Och att vi lyckats nå ut till unga med detta är ett bevis på att vi kommunicerar våra värderingar på ett bra sätt.
Genom att låta medarbetarna berätta om hur det är att arbeta på Skanska vill man skapa en ärlig och transparent bild av bolaget. Berättelserna har man spridit på platser där målgruppen rör sig, både i sociala medier och vid olika skolor och utbildningsmässor. Anna tror att deras framgångsrika employer branding-arbete grundar sig i en kombination av strategi och gott fotarbete.
– Vårt team inom employer branding består av ett gäng riktigt kompetenta och duktiga medarbetare som driver frågor både strategiskt och operativt. För det gäller ju även att ha ett gott fotarbete och vara närvarande där målgrupperna finns.
Utöver företagets tydliga värderingar är innovation och ledarskap saker som särskiljer dem från sina konkurrenter, enligt Anna.
– Vi har börjat utveckla arbetet med innovation och digitalisering, och vad det innebär för just vår bransch. Det är väldigt spännande att vara med på den innovationsresan, och det är mycket som händer hos oss inom detta område. Utöver den biten är vårt ledarskap något som utmärker oss. Vi tror att ett gott arbetsklimat hänger ihop med just det. Man kan alltid krydda med härliga after works – men grunden för arbetsglädje är välmående team och bra chefer. Därför satsar vi mycket på att utbilda och utveckla våra ledare för att de ska kunna skapa starka och välfungerande team. Hos oss finns även möjligheten att gå in i ledarroller tidigt, även som ny. Så om man är intresserad av leda människor, formellt eller informellt, är Skanska en bra plats. Vi söker personer som tycker om att bygga team och att jobba tillsammans med andra, avslutar Anna.
Skanska