2020-10-28
Text: Jacqueline Fahlander
Foto: Julia Sjöberg
Vinnare Employer Branding Awards 2020
Årets HR-direktör
På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity har medarbetarnas säkerhet och välmående varit i fokus under pandemin. Med hjälp av ett dedikerat corona-team, coachande chefer och digitala verktyg har företaget lyckats skapa en välfungerande arbetsvardag.
Det är nu tre år sedan SCAs hygienverksamhet knoppades av och blev ett eget bolag under namnet Essity. Sedan dess har Åsa Gidsäter Roos, HR Director Nordic & Baltics, arbetat intensivt tillsammans med sina kollegor för att forma det nya arbetsgivarvarumärket.
– Det är ett målinriktat och kunnigt team som har arbetat med att bygga kännedom och attraktion kring vårt nya arbetsgivarvarumärke och som vi nu blir uppmärksammade för. Jag är övertygad om att Essitys globala HR-strategi, det nordiska och baltiska HR-arbetet i kombination med medarbetarnas starka ambassadörskap och det täta samarbetet med vårt kommunikationsteam bidragit till utmärkelserna som både Anna Sävinger Åslund, global HR-direktör, och jag har blivit tilldelade i år. Vi har fått en fantastisk start och nu ser vi fram emot nästa steg på vår framgångsresa, säger Åsa Gidsäter Roos.
Det målmedvetna varumärkesbyggandet har gett resultat. Essity steg 93 placeringar i förra årets Karriärbarometer och blev branschbäst bland samtliga konsumentbolag. Essity knep även förstaplatsen som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019 i Randstads årliga mätning och har utsetts till Sveriges mest föräldravänliga arbetsplats av Unionen.
Åsa Gidsäter Roos
Titel: HR Director Nordic & Baltics
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Göteborgs universitet, examen 2007 samt en master inom HR med inriktning på psykologi.
Vilket var ditt första intryck av Essity? När jag började här i februari 2017 slogs jag av hur välkomnande och inkluderande kulturen är. Vi bryr oss om varandra samtidigt som det finns stor respekt för olikheter.
Essity utmärks inte bara av att ha en varumärkesportfölj full av kända varumärken som TENA, Libresse, Libero och Tork utan också höga hållbarhetsmål samt en tydlig vision om att förbättra människors välbefinnande genom produkter och lösningar.
¬– Vi har sett att coronapandemin har lett till att många länder prioriterar hygien och hälsa på ett annat sätt än innan. På Essity har vi arbetat med dessa frågor under många år men vi lade in en högre växel när efterfrågan på våra hygienprodukter ökade. Vi valde också att ställa om en del av produktionen och börja tillverka ansiktsmasker när behovet var som störst inom vården.
Essitys dedikerade corona-team har arbetat hårt för att ge medarbetarna en fungerande och säker arbetsvardag. För att minska risken för smitta infördes riktlinjer kring hygien och social distans på företagets produktionsanläggningar. Innan pandemin arbetade i snitt 300 till 400 medarbetare globalt från andra platser än kontoret. Det senaste halvåret har det handlat om 7 000 till 8 000 medarbetare.
– Det har varit utmanande men vi har klarat det bra tack vare våra digitala verktyg, coachande chefer, regelbunden kommunikation och en kultur som bygger på ansvarstagande och förtroende. Innan sommaren gjorde företaget en global undersökning för att följa upp hur medarbetarna upplevde arbetssituationen.
– Resultatet var positivt. Även om de flesta upplevde att de saknade den sociala kontakten med kollegor, så upplevde de flesta att de var produktiva, att samarbetet fungerade bra och att de fick det stöd de behövde från sina chefer.
Essity