2020-12-02
Text: Sara Schedin
Foto: Patrik Lundin
Nominerad 2021
Årets VD
Att låta medarbetarna själva berätta om sin arbetsvardag och det viktiga uppdrag som Svenska Bostäder har är nyckeln till ett framgångsrikt employer branding-arbete, menar bolagets nya vd Stefan Sandberg.
Stefan Sandberg trädde in i rollen som vd för Svenska Bostäder i mars i år. På grund av den rådande pandemin har han fått tänka lite annorlunda när han presenterat sig själv för organisationen. Han har bland annat spelat in små korta filmer där han förklarat vem han är och vart han vill.
– Det är också så jag har uppdaterat mina medarbetare om vad som är på gång inom bolaget. Levande information i form av filmer tror jag är viktigt i dessa tider. Sedan har jag haft många walks-and-talks och lärt känna kollegor och kunder på så sätt. Jag har nog aldrig haft så god kondition förut!
Stefan Sandberg
Titel: Vd.
Utbildning: Civilingenjör, Kungliga tekniska högskolan, examen 1998.
Hur skulle du beskriva Svenska Bostäder med tre ord? ”Bostäder för alla.”
Employer branding-arbetet på Svenska Bostäder handlar mycket om att sprida medarbetarnas egna berättelser om hur det är att arbeta på bolaget. Det menar Stefan sker naturligt när de anställda pratar om sitt jobb med folk de möter, men det är också något man jobbar aktivt med inom organisationen.
– Vi ber medarbetare att berätta om sin arbetsvardag och sin karriär inom bolaget i inlägg på intranätet och på sociala medier. På så sätt ger vi en bild av den bredd av yrken som finns inom Svenska Bostäder och en bra bild av all verksamhet som vi bedriver. Något som i sin tur skapar engagemang och stolthet.
”Det finns många spännande vägar att ta inom bolaget.”
Stefan berättar att det finns en stor stolthet bland medarbetarna över det uppdrag som Svenska Bostäder har, som är att erbjuda boende för allas behov.
– Vi bidrar till en social hållbarhet i samhället och det tror jag skapar ett extra engagemang hos oss som arbetar här. Vårt jobb handlar om att ta hand om människors hem och göra den platsen så bra som möjligt. Genom de aktiva val vi gör under dagarna påverkar vi hur Stockholmarna mår och trivs i staden.
Kombinationen av Svenska Bostäders samhällsansvar och kravet på att jobba enligt affärsmässiga principer tror Stefan lockar många till företaget. Medarbetare får vara en del av ett företag som vill växa och utvecklas samtidigt som man tar ett socialt ansvar.
– Ett extra viktigt uppdrag är att de närmare 60 000 stockholmare som bor hos oss, ska uppleva trygghet i och omkring sina hem. Samverkan med polis, myndigheter, och civilsamhället är viktiga grundstenar, säger han och fortsätter:
– Eftersom vi även äger centrumanläggningar kan vi se till att den verksamhet som bedrivs där talar till alla i närområdet. Det har varit särskilt viktigt i områden där vi sett att kvinnor känt sig otrygga. Det är en del av vårt viktiga jämställdhetsarbete.
Framöver kommer Svenska Bostäder fort- sätta att jobba mycket med att lyfta de interna karriärresor som medarbetare har gjort.
– Många av våra anställda har jobbat här länge och börjat i en ände av företaget för att sedan hamna i en helt annan del. Du kan göra allt från att ta hand om våra fastigheter till att vara med och bygga nytt – möjligheterna är oändliga.
Svenska Bostäder