Nominerade 2021

Trafikverket

Trafikverket rekryterar allt fler via sociala medier

2020-09-08

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Nominerad 2021

Årets employer branding-person

Målgruppsanpassade rekryteringskampanjer via sociala medier lockar nya medarbetare till Trafikverket. Myndigheten har även ett uppdrag av regeringen som handlar om att få fler utbildningsplatser och locka fler personer till järnvägssektorn.

Trafikverkets uppgift är att se till att transportsystemet i landet fungerar, vilket är en förutsättning för att samhället ska fungera. På myndigheten finns 150 olika yrkesroller. Hans Celander ansvarar bland annat för strategisk kompetensförsörjning på övergripande nivå. Hans roll innefattar ett regeringsuppdrag om vad Trafikverket kan göra för att få fler att utbilda sig och söka till järnvägssektorn.
– Bredden och nivån på frågorna vi jobbar med är spännande och utmanande. Det är få ställen man kan jobba med så utvecklande frågor och göra verklig skillnad som här, säger han.

Namn: Hans Celander

Titel: Avdelningschef Kompetensförsörjning.

Utbildning: HR-utbildning, Uppsala universitet, examen 1995.

Lyssnar på: ”Jag är fascinerad av samhällsfrågor och historieberättande och lyssnar på allt från P1 och P3 Dokumentär till mer underhållande poddar som ’Freakshow’ och ’Off Limit’.”

Hela organisationen är med

I Hans stab jobbar 50 medarbetare och här handlar arbetet framför allt om rekrytering och att identifiera utbildningsbehov och omvandla dem till utbildningar via den egna Trafikverksskolan. Nu är Hans nominerad till Årets employer branding-person.
– Vi jobbar idogt med employer branding som är den förutsättningsskapare och möjliggörare för att vi ska kunna lyckas som organisation, inte minst när det gäller att rekrytera. Employer branding är inte en HR-produkt utan ett uppdrag för hela Trafikverket. Det gäller att vara genuina i det vi beskriver och presenterar, att vara faktabaserade och lära känna sin målgrupp. Jobbar du med employer branding så gäller det att stå på sidan och titta in mot organisationen samtidigt som du tittar ut mot målgruppen.

Målinriktad rekrytering

Ytterligare satsningar kommer att göras på yrkesfilmer där de beskriver olika typer av jobb som finns på Trafikverket, och ett tydligt fokus på sociala medier fortsätter. Det idoga arbetet med employer branding har gett resultat. Ett mått som Trafikverket tittar på är antalet följare på LinkedIn som har ökat betydligt. Antalet visningar ökar markant när de kör sina rekryteringskampanjer.

– En god ström av sökande till våra tjänster har inneburit att vi har lyckats rekrytera nya medarbetare. Vi ser en stor effekt på att vara ute på sociala medier och vi mäter även interna och externa aktiviteter och interaktioner på det vi lägger ut. Vi målinriktar våra kampanjer – och det kan vara att vi vänder oss mot projektledare och tekniska specialister som är viktiga grupper för oss och som är eftertraktade på marknaden.

 

”Projektledare och tekniska specialister är viktiga för oss.”

Gemensamt signalsystem i Europa

Trafikverket har ständigt en rad stora och små projekt som rullar. Några exempel på stora pågående projekt är den nya motorvägsförbindelsen Förbifart Stockholm, järnvägsprojektet Ostlänken och Europas gemensamma signalprojekt ERTMS.
– Hela Europa ska ha ett och samma signalsystem för järnväg. Det är ett stort arbete och enbart det projektet innebär att det finns många spännande jobb att utföra både i Sverige och internationellt, avslutar Hans.

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Conny Jonsson står i en trappa på Trafikverkets kontor.
Trafikverket
Trafikverket byter spår till den nya vardagen
Läs mer
Trafikverkets EB-team.
Trafikverket
Samarbeten driver Trafikverket framåt
Läs mer
Hans Celander på Trafikverkets kontor.
Trafikverket
Trafikverket arbetar för ett tillgängligt Sverige
Läs mer
Emil Adén står på en bro i centrala Stockholm.
Trafikverket
Trafikverket tar tillvara kraften i berättelser
Läs mer