2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerade 2022
Årets employer branding-företag
Foto: Felicia Yllenius
Sedan 1977 har UC gjort det möjligt för människor och företag att ta ekonomiska beslut för att växa och utvecklas. De senaste åren har resan fortsatt med nordisk expansion. Nu är de nominerade till Årets employer branding-företag.
Sedan 2018 är UC en del av nordiska företaget Enento Group tillsammans med Asiakastieto och Proff och är en av de ledande leverantörerna av digitala informationstjänster för företag och konsumenter. Eleonor Öhlander, nordisk hr-direktör och Hanna Andersson, Talent Acquisition Specialist, är glada över att vara nominerade till Årets employer branding-företag.
– Vi har en varm, ärlig och vänlig kultur som vi värnar mycket om. Vi är också stolta över att vi har en viktig funktion och tar samhällsansvar genom att vår data proaktivt kan bidra till att minska överskuldsättningen. Det attraherar och engagerar många – både internt och externt. Dessutom är vi nu inne i en nordisk tillväxtresa vilket också bidrar till energi och stark kultur framåt, menar Eleonor.
– UC är ett viktigt bolag. Tjänsterna och produkterna bidrar till ett högre syfte och är en del i en kedja som skapar värde för individer och samhälle. Det är viktigt för många av oss som jobbar här och det ger mening att få bidra till något större, säger Hanna.
Eleonor Öhlander
Titel: Nordisk HR-direktör.
Utbildning: Fil kand i företagsekonomi, examen 1996.
Var hämtar du din inspiration och energi? “I mötet med andra människor.”
Hanna Andersson
Titel: Talent Acquisition Specialist.
Utbildning: Kandidat Personal och arbetsliv, Högskolan i Gävle, examen 2016.
Var hämtar du din inspiration och energi? “Från kollegor, andra personer i mitt nätverk och från vänner och familj.”
Både Eleonor och Hanna jobbar med de nordiska länderna i sina roller och jobbar med alla faser – från att attrahera, rekrytera och utveckla medarbetarna. Hannas uppdrag är tydligare kopplad till rekrytering och kandidatupplevelsen. Så vad handlar employer branding om i grunden?
– För mig handlar det om att vara transparent och visa vilka vi faktiskt är – både internt och externt. Jag strävar efter att visa en ärlig bild av oss genom olika initiativ ut mot potentiella medarbetare där kandidatupplevelsen står i centrum, säger Hanna.
– Tillit är en av våra värderingar. Vi bygger data som både företag och privatpersoner dagligen tar beslut utifrån, antingen med syfte att göra bättre affärer eller för att nå sina privata mål som till exempel ett nytt boende. Därför handlar allt vi gör – mer eller mindre – om att bygga förtroende, menar Eleonor och tillägger:
– Genuin äkthet, det är paraplyet över allt. Allt vi gör genomsyrar det.
Att minska skuldsättningen för människor har ett stort fokus och UC jobbar proaktivt mot gruppen unga människor för att skapa en ökad förståelse för privatekonomi. Bland annat driver de frågan att ämnet ska ha sin självklara plats i skolans läroplan.
– Vi jobbar också proaktivt tillsammans med Fryshuset och Gimi med att utbilda unga vuxna, säger Hanna.
Eleonor avslutar med att berätta om det gångna pandemiåret med distansarbete och de lärdomar som de har tagit inom området hälsa och välmående.
– Vi har infört hälsotimmen på arbetstid för att uppmuntra att alla reser sig från stolen och tar hand om sig själva. Vi har också startat mötesfria onsdagsförmiddagar. Syftet med detta är färre möten, men också att skapa tid för fokusarbete och reflektioner. Vi kommer inte gå tillbaka till det gamla – vi har lärt oss mycket och tar med oss det bästa från det gångna året! avslutar Eleonor.
UC