2021-06-10
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets employer branding-manager
Foto: Felicia Yllenius
På Skanska ser man vikten av utveckling och är måna om att bygga vidare på medarbetarnas drivkrafter och förmåga att lära genom livet. Engagerade individer skapar tillsammans kompetenta team och för att lyckas krävs förtroende och ett modigt ledarskap.
Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet i Norden, Europa och USA. Lisa Yllequist är chef för employer branding på Skanska Sverige och leder ett team på fem personer.
– Det är otroligt roligt att jobba med employer branding på Skanska där vi har stort stöd från vår ledning och ett nära samarbete med kollegor inom företaget. Tillsammans jobbar vi för att visa upp den bredd vi har på Skanska, att vi är så mycket mer än ett byggbolag, säger hon.
Lisa Yllequist
Titel: Gruppchef employer branding.
Utbildning: Projektledning och entreprenörskap, N3P, examen 2009. Påbyggnad inom arbetspsykologi, kommunikation och ledarskap.
Drömboende?: ”Vi har precis köpt en liten röd stuga mellan storskog och hav så just nu lever jag min dröm.”
Podcast-tips: ”Allt som produceras av Sveriges Radio, speciellt dokumentärer.”
Lisa, som har vunnit titeln Årets employer branding-chef, började på Skanska 2014. Hon har haft roller inom både hr och kommunikation, i Sverige och globalt, för att sedan kombinera dessa erfarenheter i rollen som chef för employer branding.
– Jag har varit i ständig rörelse under hela min tid på Skanska. Modiga chefer har trott på mig och låtit mig arbeta i roller och projekt som utmanat mig. Att jag har fått möjlighet att pusha mina gränser många gånger har gjort att jag utvecklats snabbt, säger hon och fortsätter:
– Jag är väldigt stolt över priset och tror jag har vunnit för min styrka att koppla ihop frågor inom personal, rekrytering och attraktion med det kommunikativa budskapet. Vi når framgång genom att kombinera hjärna med hjärta. Sedan har jag världens bästa team, med olika kompetenser och styrkor, vilket gör att vi kan tänka brett.
Antingen/Eller
Uppkopplad
Avkopplad
Kontor
Distans
Spontan
Strukturerad
Podcast
Pocketbok
Lisa och hennes team driver flera utvecklingsinitiativ för olika målgrupper, exempelvis studentprogrammen Skanska 21 och Skanska P3. De medverkar även i nätverk och arbetar i partnerskap med andra organisationer, till exempel för att få fler kvinnor att söka sig till byggbranschen.
– Vi har ett stort intresse för omvärldsbevakning och branschspaning och finns gärna med i många olika typer av forum. Jag har själv en förkärlek för film och podd, säger hon och fortsätter:
– Vi har exempelvis gjort en webbshow, Ingenjörsfördomar, där vår vd Gunnar Hagman och Emil Persson från Fördomspodden pratade om fördomar om ingenjörer och byggbranschen. Det blev ett roligt och annorlunda sätt att lära känna Skanska som bolag.
Att ta hand om varandra och se till att alla medarbetare har bra förutsättningar är också viktigt på Skanska och kan ta sig uttryck på flera sätt. Ett initiativ var Skanska Active där 2 000 medarbetare tillsammans utförde närmare 52 000 timmars träning. Medarbetarna som tävlade i team använde en app för att lägga upp träningsbilder och- videos och peppa varandra.
– Det har verkligen varit uppskattat. Jag missade inte ett enda pass under perioden för att jag blev så taggad av teamet. Att få följa alla kollegor genom deras inlägg skapade en känsla av närhet och gemenskap, vilket har varit extra roligt när vi inte haft möjlighet att ses på arbetsplatsen.
Skanska