Nominerade 2021

Nordea

Vi får vara med och förverkliga kundernas drömmar

2020-11-18

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets employer branding-företag

Emma Idsäter började på Nordea i augusti i år, och Fredrik Almberger har jobbat på banken sedan 1987. Här berättar de om rollen som privatrådgivare och vad som gör att de trivs på sin arbetsplats.

När Number One når Emma Idsäter och Fredrik Almberger via Teams sitter de i olika rum, men på samma våningsplan på Nordeas kontor i centrala Stockholm. Eftersom Emma precis har börjat på kontoret har de ännu inte hunnit träffas i verkliga livet vid intervjutillfället.
– Jag jobbade extra i Nordeas kundtjänst medan jag pluggade på civilekonomprogrammet vid Linköpings universitet, men rollen som privatrådgivare är fortfarande väldigt ny. Det kändes naturligt för mig att söka mig hit efter min examen eftersom jag alltid trivts så bra på bolaget och gillar det fokus på utveckling som finns här, förklarar Emma.

Emma Idsäter

Titel: Rådgivare.
Utbildning: Civilekonom, Linköpings universitet, examen 2020.
Vad gillar du att göra på fritiden? ”Jag tycker om att träna och just nu är padel favoriten.”

Fredrik Almberger

Titel: Rådgivare.
Vad gillar du att göra på fritiden? ”Jag gillar idrott och är inne på mitt tredje klassikerlopp”

Stöttande kultur

De många utvecklingsmöjligheterna inom Nordea är också en av anledningarna varför Fredrik arbetat på banken så länge. Han började på Wermlandsbanken 1987, som i dag, efter flera banksammanslagningar, är en del av den nordiska koncernen Nordea.
– Jag har haft många olika roller, bland annat som kontorschef och platschef, men jag har hela tiden arbetat mot privatkunder. Under alla mina år på Nordea har jag alltid haft chefer och kollegor som stöttat mig längs vägen och inspirerat mig till att arbeta kvar.
– Redan från dag ett har jag känt att man är som ett stort team här, det alltid finns någon att fråga om råd eller hjälp. Som nyanställd på banken får jag mycket stöd från vår rådgivarakademi, som jag kommer att vara del av hela första året. Det är utbildningspass för alla som är nya i rollen och hålls av kollegor från olika kompetensområden inom Nordea, tillägger Emma.

Fokus på innovation

När Fredrik jämför Nordea i dag med när han började på banken konstaterar han att det har hänt mycket. Nuförtiden är Nordea en stor it-arbetsgivare och det finns ett brett spektrum av roller inom bolaget.
– Trots bankens storlek har vi fortfarande kvar det lokala, med våra olika kontor på många orter över hela landet. Det är något jag verkligen uppskattar, säger Fredrik.
– Jag gillar att vi i Nordea, som ändå verkar inom en mycket traditionell bransch, är innovativa och nytänkande. Då tänker jag på den digitalisering vi ständigt jobbar med, och alla nya sätt som vi når ut till kunderna på, säger Emma.

Brinner för kunderna

Fredrik, som nyligen gått tillbaka till rollen som rådgivare, berättar att det han gillar mest med sitt yrke är kontakten med kunderna – och att få vara med på deras resa vad gäller sparande och bolån.
– Vissa familjer har jag följt i många år och fått vara med i viktiga skeenden i deras liv. Det är oerhört spännande och givande, och en av anledningarna varför jag brinner för det här jobbet.
– Det var bland annat det som lockade mig att söka den här rollen – just det att få träffa så många människor och vara med och förverkliga deras drömmar, säger Emma.

Nordea

På Nordea hjälper vi våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder, och i de samhällen där vi är verksamma, genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Vi är en fullservicebank med 9,3 miljoner privatkunder, 530 000 små och medelstora företag och 2 650 stora företag och institutionella kunder. Vi finns i sammanlagt 20 länder, men våra hemmamarknader utgörs av de fyra nordiska länderna Danmark, Finland, Norge och Sverige. Vi är bland de tio största finanskoncernerna i Europa (sett till marknadsvärde) och är 28 000 medarbetare.

Läs mer: www.nordea.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Peab
Starka värderingar och långsiktighet bygger Peab
Läs mer
PostNord
Nätverksgrupper viktigt när nya PostNord tar form
Läs mer
Uponor
Uponor förändrar kommunikationen och satsar framåt
Läs mer
Qred
Qred har gått från 3 till 80 medarbetare på fem år
Läs mer