2020-09-29
Text: Elsa Sjögren
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets VD
Viljan att hjälpa andra binder medarbetarna på Falck samman, en drivkraft som lyser igenom i arbetsgivarvarumärket. De är ofta först på plats vid olyckor och deras insatser är avgörande för att hjälpa människor och rädda liv.
På Falck hjälper man människor till ett bättre liv, ibland kanske man till och med räddar det. Vd:n Uno Lundberg kom till företaget för två år sedan och berättar att de har haft verksamhet i Sverige ända sedan 1950-talet. Falck är kanske mest kända för sina ambulanser, men man jobbar även med räddningstjänst, liggande sjuktransport, läkarbilar, vägassistans, labbtransporter, utbildningar, företagshälsovård och mycket mer.
– Vi har medarbetare med hög kompetens och ett engagemang som är något extra. Som chef blir man lite tårögd när man ser engagemanget som visat sig under coronapandemin. Det blir tydligt att vi verkligen är människor som hjälper människor. Viljan att hjälpa till, i varje situation och i varje stund, är det som binder oss samman, säger Uno.
Uno Lundberg
Titel: Vd.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1988.
Vilken låt lyssnar du på för att bli glad? ”’We are the champions’ med Queen.”
Uno menar att man bäst bygger ett varumärke inifrån och ut, och målsättningen att vara den mest attraktiva arbetsarbetsgivaren är så viktig att den är en del av företagets vision.
– Tidigare har man kunnat kommunicera sig till en syn på ett företag, men så fungerar det inte längre. På Falck är kulturen bärande för verksamhetens framgång. Vi kan inte ha chefer som berättar vad man ska göra, vi behöver ge varandra tillit, vår verksamhet går ut på att lösa problem. Om alla vet vart vi ska och om vi har en gemensam kultur, då har alla medarbetare möjlighet att ta rätt beslut vid varje givet tillfälle. Utan att vi står där med pekpinnar.
Att hitta rätt medarbetare är centralt för Falck. Anställda ska måna om sin egen utveckling såväl som om patienten och att kunna sätta de två sakerna i första rummet, parallellt, är viktigt. Genom ledarskapsutbildningar skapar man en samhörighet i företaget och de som vill utvecklas i snabbare takt har möjlighet att göra det. På Falck ordnar man även utbyten med andra länder, och Uno berättar om när några medarbetare var i USA:
– Vi tog fram en så kallad bariatrisk ambulans för väldigt tunga patienter. Våra amerikanska kollegor har större erfarenhet av det arbetet, så vi var i USA för att kolla på hur man jobbar med patienter som väger väldigt mycket.
Satsningar på medarbetarnas hälsa görs ständigt men det har varit särskilt aktuellt under årets pandemi, och man gjorde tidigt att löfte att ingen ska sitta i en Falckambulans utan adekvat skyddsutrustning.
– Vi har sett till att skaffa det, och våra medarbetare var högst delaktiga i det arbetet.
Uno menar att det viktigaste inom employer branding är att vara äkta, annars förlorar man de anställdas förtroende.
– Det finns inga genvägar för att bygga förtroende. Om upplevelsen är att man inte är en attraktiv arbetsgivare så är man inte det. Det man säger, det man gör och det man är måste hänga ihop. Kan man få det att samspela på ett bra sätt så bygger det förtroende, vilket gör att man blir en mer attraktiv arbetsgivare.
Falck Emergency AB
Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 med uppdraget att förebygga olyckor, sjukdom och nödsituationer, att ge snabb professionell hjälp åt dem som råkat illa ut samt rehabilitera sjuka och skadade. Falck arbetar med olika verksamheter inom assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Vi är människor som hjälper människor, det viktigaste man kan ägna sig åt.
Antal medarbetare: Falck Sverige har cirka 3 000 anställda.
Läs mer: www.falcksverige.se