Årets nykomling

SEB

SEB i topp hos talanger

2020-11-30

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets nykomling

Tidigare i år rankades SEB som etta i sin bransch i bland annat en av Universums studentundersökningar. Här berättar Malin Brant-Lundin, Global Head of Employer Branding, om nyckeln till deras framgångsrika varumärkesarbete.

Malin Brant-Lundin började på SEB i juni i år och har tidigare arbetat med marknadsföring och kommunikation på andra globala bolag. Hon berättar att hon redan som ekonomistudent hade ett gott öga för SEB.
– Jag spanade in banken redan under studietiden och har alltid imponerats av det engagemang som SEB har vad gäller socialt ansvarstagande och hållbarhet. Det i kombination med innovationsfokuset som finns här känns väldigt spännande.

Malin Brant-Lundin

Titel: Global Head of Employer Branding.
Utbildning: Master i ekonomi, Uppsala universitet, examen 2003.
Vad ser du fram emot i vinter? ”Att lansera vårt ambassadörskapsprogram för medarbetare och få fler att i sociala medier berätta om allt fantastiskt SEB gör och hur det är att arbeta här.”

Ett gott rykte

I höstas blev SEB utsett till den mest attraktiva arbetsgivaren bland ekonomer i en undersökning genomförd av Karriärföretagen. Samtidigt rankades banken högst i sin bransch av ekonomi- och it-studenter samt unga ekonomtalanger i Universums undersökningar. Malin tror att det är flera faktorer som spelar in när det kommer till SEB:s popularitet.
– Det finns en stor stolthet hos medarbetarna som såklart berättar om SEB och allt det vi gör för vänner och bekanta. Hör man sig för om oss så förstår man vilken fantastisk och vänlig kultur vi har. Vårt fokus ligger alltid på att hjälpa och stötta varandra. Sedan har vi varit väldigt aktiva när de kommer till att vara ute och prata med studenter och young professionals.

Möter studenter digitalt

SEB hade redan innan pandemin flertalet digitala möten med talanger men har nu lyft detta ytterligare en nivå och ställt om majoriteten av aktiviteterna till digitala. De har exempelvis anordnat digitala studentevent med interaktiva sessioner där deltagarna har kunnat chatta med medarbetare på SEB.
– Fördelen med digitala event är att de inte är begränsade till en skola, och inte heller till ett land. Eftersom vi finns i mer än 20 länder öppnar det här upp för nya möjligheter var gäller vårt globala employer branding-arbete.

Storytelling i fokus

Framöver kommer Malin och hennes team även att arbeta mycket med ambassadörskapet och låta medarbetarna dela med sig av sin arbetsvardag på olika sätt. De kommer bland annat att stötta sina anställda i hur de kan arbeta med sina sociala medier för att sprida kunskap om SEB.
– Många vill prata om vad de gör, men är osäkra på hur de ska göra det. Jag tror mycket på storytelling och att lyfta fram medarbetarnas egna berättelser. Då blir det inte så tillrättalagt, utan de som är nyfikna på oss får istället en bra bild av hur det faktiskt är att arbeta här, säger hon och fortsätter:
– Jag har tidigare sett effekten man kan få när man arbetar på det här sättet och ser fram emot att vidareutveckla den delen inom SEB. Det viktigaste för att det ska bli lyckat är såklart att vi fortsätter se till att ha engagerade medarbetare, som mår bra och som har en bra balans i livet. Vi jobbar hela tiden för att våra talanger ska vara motiverade att stanna inom vårt bolag.

SEB

SEB har sedan starten för 160 år sedan vägletts av en stark övertygelse om att människor med entreprenöriellt tänkande liksom innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld. Vi finns här för att göra det möjligt för dem att uppnå sina ambitioner och lyckas i såväl goda som svåra tider. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. www.seb.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

SEB
Fokus på att möta den nya tidens behov på SEB
Läs mer
SEB
”Självledarskap skapar en kreativ arbetsmiljö på SEB”
Läs mer
Aller
Aller media skriver om sin framtid
Läs mer
Anna Frid Johnsen, Magnus Andren  och Sofia Gillberg , Borås stad
Borås stad
Kontinuitet skapar innovation i Borås Stad
Läs mer