2019-12-16
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Anna Lintzén
Högskoleingenjör Professionals
Offentlig sektor
Utredaren Johannes Nilsson på Trafikverket arbetar med en digital kopia av järnvägen i Sverige. När Johannes är ute och möter studenter märker han att många blir förvånade över hur mycket myndigheten faktiskt gör.
Högskoleingenjören Johannes Nilsson sommarjobbade på Trafikverket 2017 och 2018. När en tjänst blev ledig på samma avdelning sökte han direkt och sedan hösten 2018 jobbar han med myndighetens baninformationssystem.
– Jag trivs väldigt bra och kan bestämma ganska mycket över min arbetsdag. Vi jobbar med digitalisering av järnvägen och det är ett spännande uppdrag och därför järnvägen är en så viktig del av Sverige är det otroligt roligt och intressant att jobba med. Och jag lär känna många nya kollegor även utanför mitt kontor i Luleå säger Johannes och tillägger:
– Jag pratar ofta med kollegor runt om i hela landet.
I det digitala baninformationssystemet finns de objekt som finns i verkligheten längs järnvägen. Några exempel är kartor över järnvägssträckorna i landet, spårväxlar, slipers och belysning. – Mitt jobb är att koordinera jobb i systemet – det vill säga att objekt så som växlar, signaler och hastighetstavlor hamnar i systemet, säger Johannes.
Johannes Nilsson
Titel: Utredare
Utbildning: Högskoleingenjör i underhållsteknik, Luleå tekniska universitet, examen 2018.
Smultronställe: Jag gillar fjällen, det är väldigt fin natur och det är oftast bra skid- och skoterföre.
I samband med universitetsstudierna gjorde Johannes och en studiekamrat ett exjobb på Trafikverket där de undersökte om det gick att använda drönare i underhållsarbetet för järnvägen.
– Exjobbet har väckt intresse. Vi filmade en stängd järnvägssträcka med hjälp av en drönare. Sedan undersökte vi filmerna och gjorde grundliga tester för att se om det skulle vara möjligt att underhålla järnvägen med hjälp av drönare, säger han.
Johannes och hans kollegor bidrar till Trafikverkets vision om att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.
– För att få ett bra underhåll av järnvägen så krävs det bra data. Och har vi bra data i vårt baninformationssystem så är det enklare att se exempelvis var objekt på järnvägen finns och var underhåll ska göras. Innehållet i baninformationssystemet är en digital kopia av järnvägen. Har vi tillförlitliga data så blir det rätt och lätt. Ett bra underhåll leder till mer hållbara järnvägar som i slutändan gör att tågen går i tid, säger han.
Trafikverket är aktiva på sociala medier som Facebook, Instagram och Linkedin, och sedan 2018 har synligheten ökat ytterligare.
– Vi når ut och visar att vi inte är en tråkig myndighet, utan att vi jobbar med väldigt spännande saker. Dessutom är vi ofta ute på högskolor och universitet för att möta studenter, säger Johannes och fortsätter:
– Jag har själv varit ute på universitet som ambassadör och pratat om hur det är att jobba på Trafikverket, och många blir förvånade över hur mycket vi gör. En del tänker kanske att vi bara gör förarprov, men när vi förklarar mer utförligt vad vi gör blir de oftast väldigt förvånade. Vi får positiv respons, och jag märker att de blir nyfikna.
Trafikverket växer och söker nya medarbetare till olika yrkesroller.
– Vi kommer att växa ännu mer. Vi har fått mer pengar till järnvägsunderhåll och då krävs det fler personer för att klara av uppdraget, säger Johannes.
Trafikverket