2019-11-06
Text: Jacqueline Fahlander
Foto: Felicia Yllenius
#4
Topp 50 Sveriges bästa arbetsgivare 2024
Att bidra till en bättre värld är en drivkraft för Essity. Nyckeln till att förbättra hygien- och hälsostandarder
är kunskap, innovation, samarbete och att driva en global dialog.
Det ledande globala hälso- och hygienbolaget Essity har en tydlig vision om att utveckla produkter och tjänster som förbättrar människors välbefinnande – samt en vilja att bryta tabun och sprida kunskap kring inkontinens och menstruation.
Joséphine Edwall Björklund är chef för Essitys globala kommunikationsfunktion:
– På Essity drivs vi av att göra skillnad och att öka människors vardagliga välbefinnande! Detta går hand i hand med vår kultur som utmärks av engagemang, omtänksamhet, samarbete och mod. Oavsett var i världen du arbetar på Essity fungerar våra värdeord som ett kitt som förenar oss att nå vår vision och våra mål.
Joséphine Edwall Björklund
Titel: Senior Vice President Group Function Communications.
Utbildning: Examen i kommunikation och information, Jönköpings universitet, examen 1989 samt kurser på Handelshögskolan i Stockholm och Colombia University.
Hur har du valt arbetsgivare under karriären? ”För mig är det viktigt att känna passion för det jag arbetar med och att jag känner att jag kan göra skillnad på riktigt. Att mina värderingar stämmer överens med min arbetsgivares är A och O. ”
Essity arbetar sedan lång tid tillbaka med att bidra till att FN:s 17 hållbarhetsmål nås. Bolaget, som bland annat tillverkar de globalt ledande varumärkena TENA och Tork och regionala varumärken som Libero barnblöjor och Libresse mensskydd, driver ett stort antal sociala hållbarhetsprojekt runt om i världen. I Mexiko, som är en av bolagets största marknader, samarbetar Essity med UNICEF. Partnerskapet sprider kunskap om vikten av god handhygien och bryter tabun kring menstruation bland både flickor och pojkar. Under de tre kommande åren ska bland annat 4 000 elever och 500 lärare utbildas. Samarbetet bidrar till en dialog med tonåringar, deras familjer, lärare och vänner. I ett tidigare partnerskap, ”#Hablemos Todo” (”Låt oss prata om det”) nådde Essity och UNICEF Mexiko 7,5 miljoner tonåringar.
– Enligt en studie av UNICEF har nio av tio kvinnor i Latinamerika någon gång blivit misshandlade av sina pojkvänner eller partners. Det finns även en stor okunskap om menstruation. Många tonårstjejer isolerar sig när de har mens och kommer efter i skolan. Detta är inte OK! Vi måste förändra detta och intensifierar nu bland annat vårt samarbete.
Joséphine besökte Mexiko tidigare under hösten och fick möjlighet att träffa några av de flickor som varit delaktiga i programmet.
– Judith och Melissa berättade att de känner sig tryggare och mer medvetna om hur deras kroppar fungerar och att de även lättare vågar stå upp för sig själva mot fördomar, okunskap och negativa beteenden. De hjälper också andra flickor. Jag blev berörd och stolt när jag hörde detta. Det visar att våra insatser gör skillnad.
Essity