2021-11-22
Estimerad lästid ca 2 min
Foto: Felicia Yllenius
I en bransch som kräver tävlingsinstinkt, entreprenörskap och där den enskilde medarbetaren måste bygga sitt eget varumärke krävs det något extra för att vara en god arbetsgivare. Svensk Fastighetsförmedling gör det genom att fokusera på kultur och medarbetarnas och ledarnas utveckling.
Svensk Fastighetsförmedling är med 1 200 anställda och 230 butiker ett av landets största mäklarföretag. Malin Silander skapar förutsättningar för att medarbetarna och ledarna ska trivas, ha kul på jobbet och utvecklas i sina roller. Hon ansvarar även för att attrahera nya medarbetare till företaget.
– Jag har förmånen att jobba med det absolut viktigaste vi har i vår organisation. Att vara ute i verksamheten och träffa våra medarbetare och ledare ger mig massor av energi, säger hon.
Malin Silander
Titel: Head of People and Culture.
Utbildning: Civilekonom, Umeå universitet, examen 2002.
Drömbostad: ”Ett hus med strandnära läge så att jag kan blicka ut över vattnet. Det ska vara ganska modernt med ljusa färger och härliga färgklickar för att skapa ett trivsamt hem.”
Företagskulturen är stark och innebär bland annat att alla arbetar tillsammans som ett lag.
– Det är väldigt viktigt hos oss. Vi hjälps åt och ställer upp för varandra, tar vara på likheter och olikheter, kompetens och kunnande för att se till att vi tillsammans blir bättre och kan stötta våra kunder på bästa sätt. Det gör oss unika i en individuell bransch. Man får vara en stjärna men ska gilla att samarbeta som ett lag, säger Malin.
Svensk Fastighetsförmedling har varit drivande i utvecklingen av mäkleri i 85 år och fortsätter att utvecklas och locka nya medarbetare.
– Vi har funnits i många år och det finns en trygghet i det. Samtidigt är vi på en konstant resa. Vi tror att lärande och utveckling är avgörande för trivsel och välmående på jobbet. Därför har vi satsat en hel del på vår egen träningsakademi Boost Academy där man kan förkovra sig både via digitala och fysiska utbildningar. I november startar vi ett nytt ledarutvecklingsprogram som alla ledare får möjlighet att gå igenom, säger Malin och fortsätter:
– Hållbarheten i arbetslivet jobbar vi också mycket med. Mäklare är kanske kända för att alltid vara tillgängliga, men vi jobbar aktivt för att medarbetarna ska få ihop livspusslet. Du ska kunna vara föräldraledig och gå på barnens fotbollsmatcher. En del av våra butiker har exempelvis valt att styra visningarna till vardagar.
Vi jobbar för att ännu fler ska bli delägare.
Sedan 2020 har medarbetarna möjlighet att köpa aktier, och drygt 700 av 1 200 medarbetare har hittills blivit delägare i företaget.
– Det är relativt nytt och det är kul att vi redan har fått ett så bra gensvar. En stor andel har valt att vara med, och vi jobbar för att ännu fler ska bli delägare. På så sätt kan vi vara med och utveckla och påverka verksamheten tillsammans, säger Malin.
Svensk Fastighetsförmedling