Hur säkerställer du att dina medarbetare stannar när ”proppen” släpper?

2024-10-28

Text: Tina Lindström Carlsson

Vi har en orolig omvärld med två pågående krig, vi har haft en hög inflation och vi har sett bolag permittera medarbetare även under den senaste tiden. Nu går inflationen ner, men den höga inflationen har påverkat talangmarknaden. Vissa områden är inte intressanta, man väljer exempelvis bort it-startups och liknande till förmån för ett större bolag som är tryggt, stabilt och som går bra.

 

Det gäller att förstå och möta talangernas förändrade behov. Det är avgörande för att attrahera och behålla rätt kompetens. Drygt 16 000 anställda svarade på Universums undersökning Sveriges Bästa Arbetsgivare under april till juni 2024 med fokus på det interna perspektivet hos varje arbetsgivare.

 

Det är intressant att hela 31 procent kan tänka sig att byta arbetsgivare inom ett år. Men om man tittar på topp tio-företagen är det endast 10 procent. Vi har en lågkonjunktur som innebär att man inte kan byta jobb just nu. Beroende på var man som arbetsgivare befinner sig ser utmaningarna olika ut när proppen släpper.

Om 31 procent av medarbetarna säger att de vill byta jobb inom ett år, är man en arbetsgivare som kan plocka helt fritt från de där procenten. Eller har man som företag ett elände när det släpper för då kommer folk att fly därifrån?

 

Minskad lojalitet bland medarbetarna, hur kan företagen motverka det? Att företag går bra, visar respekt och ger ett stort eget ansvar är viktiga faktorer. De som vill lämna sin anställning vill göra det för att de riskerar att stagnera i sin utveckling. De vill ha utbildning och inspirerande ledare för att kunna utvecklas och vara anställningsbara även om fem år när AI kommer på allvar. Risken är annars att de lämnar och går till en arbetsgivare som erbjuder allt det där.

 

Bland topp tio-företagen svarar 62 procent av medarbetarna att de skulle rekommendera dem som arbetsgivare. Det är 620 av 1 000 medarbetare som säger ”kom och jobba med oss, vi trivs här och har kul”. Om man jämför med samtliga företag i undersökningen är motsvarande siffra endast 330 personer av 1 000. Där är det i stället 670 personer som säger ”nja, eller, jobba inte här”.

Då gäller det att ta reda på hur vi kan vända medarbetarna, hur kan vi få dem att bli positiva och tycka om oss som arbetsgivare? Uppemot hälften säger att de skulle bli mindre intresserade om arbetsgivaren inte erbjuder möjlighet till distansarbete. Hela 75 procent av kvinnorna och 65 procent av männen svarar att trivsel, hälsa och välmående är viktigt för dem. Distansarbete två dagar i veckan och välmående genom att exempelvis uppmuntra fysisk aktivitet på arbetstid. Går det att erbjuda, och i så fall vad skulle det innebära för er?

 

 

Emil Adén

Sverigechef
Universum Sverige

 

 

Hur säkerställer du att dina medarbetare stannar när ”proppen” släpper?

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Midroc
Midroc bygger ett pussel av kompetenser
Läs mer
Alfa Laval
Jag är en liten kugge i de stora projekten
Läs mer
Julia står med armarna i kors och lutar sig mot en glasvägg.
Tetra Pak
“Det finns så mycket att utforska på Tetra Pak”
Läs mer
Caverion
“Caverion är bra på att förädla unga talanger”
Läs mer