2019-11-14
Text: Sara Schedin
Foto: Kristofer Hedlund
Bonlivas fokus på att skapa en arbetsplats där alla känner att de är en del av en större gemenskap har varit en framgångsfaktor. Än en gång når företaget en topplacering i undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare.
Drivkraften att förbättra är djupt rotad hos bemanningsföretaget Bonliva och redan från starten har målet varit tydligt: att erbjuda en bättre och mer attraktiv arbetsmiljö för all sin personal. Att medarbetarna trivs märks tydligt när du besöker bolagets lokaler i centrala Stockholm. Har du exempelvis vägarna förbi den sista fredagen i månaden vet du aldrig riktigt vad du har att vänta dig, och att de har roligt tillsammans på jobbet är svårt att undgå när Filip Nihlén och Lara Mashan pratar om sin arbetsplats.
Båda har arbetat som HR-och bemanningsansvariga sedan 2016. Då var de 30 anställda på kontoret, i dag har den siffran stigit till 120 – och planen är att de ska bli ännu fler.
Lara Mashan
Titel: HR- och bemanningsansvarig
Lara: ”Sedan ett år tillbaka har jag och Filip fått möjligheten att ta första intervjuer med de som söker jobb som HR- och bemanningsansvariga. För oss är det viktigt att nya medarbetare har rätt drivkrafter och matchar med den företagskultur vi byggt upp under åren”.
Filip: ”Det är ju vi som sitter i rollerna som har bäst koll på vilka typer av egenskaper som skulle passa in här. Jag tror också att det blir mer avslappnat att träffa oss i ett första skede än att intervjuas av en chef”.
Lara: ”Rent kompetensmässigt har vi alla olika bakgrund och den mångfalden är också något som vi värdesätter. Jag har exempelvis pluggat HR, medan Filip arbetade inom retail tidigare”.
Filip: ”Sedan söker vi likasinnade som trivs i en familjär kultur och som drivs av förbättringsglädje. Vår värdegrund är fundamentet i allt vi gör, så för att passa in på Bonliva ska man vara omtänksam, förberedd, lösningsorienterad och ansvarsfull”.
Filip Nihlén
Titel: HR- och bemanningsansvarig
Filip: ”Vi har ett stort hälsofokus med eget gym på kontoret och gemensamma träningspass flera gånger i veckan, allt från yoga till springturer.
Lara: ”Sedan arbetar vi även förebyggande genom mentala PTs och erbjuder coachande samtal för den som vill. Ett par dagar i veckan kommer två psykologer samt en mental coach hämtad från idrottsvärlden hit till kontoret som man kan boka tid med”.
Filip: ”Bonliva tar verkligen vara på den interna kompetensen och ett tydligt exempel på det är att nästan alla ledande positioner vi har på kontoret i dag har rekryterats internt”.
”Bonliva tar vara på den interna kompetensen”
Lara: ”Istället för julbord anordnar Bonliva en årlig julgala där våra medarbetare och konsulter uppmärksammas. Den som har gjort en unik insats för att förbättra vård och omsorg kan exempelvis få utmärkelsen Årets Vårdförbättring. Det är alltid en väldigt fin kväll med mycket skratt och glädjetårar”.
Filip: ”Företaget genomförde ett samarbete med en ideell klinik i södra Kenya som vi reste ned till tillsammans med ett skräddarsytt bemanningsteam bestående av läkare och sjuksköterskor från Bonliva. Under projektet erbjöd vi gratis sjukvård, medicinering samt tester mot malaria och HIV till invånarna i området. Sammantaget hjälpte vi över 1300 patienter, framför allt kvinnor och barn som inte vanligtvis hade haft råd med ett läkarbesök. Jag känner mig stolt över att ha en arbetsgivare som vågar tänka utanför boxen och genomföra en så annorlunda och viktig insats.”
Bonliva