2019-12-18
Text: Sara Schedin
Foto: André de Loistedt
Utmanande projekt och spännande studieresor. På ONE Nordic har traineen Dekan Aco hittat rätt.
Att Dekan Aco skulle gå ett traineeprogram efter att han var klar civilingenjör hade han bestämt sedan länge – men att valet föll på ONE Nordic var något av en tillfällighet.
– Jag visste inte så mycket om företaget innan jag såg traineeannonsen som verkade spännande. Jag blev sedermera kallad till intervju och fick ett väldigt bra första möte med HR och min blivande chef. I och med att samhället går mer och mer mot elektrifiering fick jag också känslan av att befinna mig i en framtidsbransch.
Dekan Aco
Titel: Trainee.
Utbildning: Civilingenjör, maskinteknik med inriktning hållbar och innovativ produktutveckling, Blekinge tekniska högskola, examen 2018.
Vad har varit höjdpunkten hittills under traineeprogrammet? ”Tillsammans med de andra traineerna fick jag besöka Markbygden där ONE Nordics dotterbolag Lapplands Elnät är med och bygger vad som kommer att bli Europas största vindkraftverk. Det var häftigt att se hur stort det kommer att bli och vilken effekt det kommer att ge. Den som vill läsa om våra upplevelser kan gå in på vår blogg på ONE Nordics hemsida.”
– Det är ett 18 månader långt program som är indelat i tre delar – där även olika utbildningssegment ingår. Under den första delen fick vi sätta på oss blåställ och gå bredvid ONE Nordics montörer och installatörer. Efter det gick vi in i en bredare fas där vi fick följa en beredningstekniker som räknar på råprojektet, och som ser till att allt är förberett när projektledaren tar vid. Nu går jag det stora projektledarblocket – till en början gick jag enbart bredvid en projektledare, men efter ett tag bad jag om att själv få ta över några projekt. Det bästa med ONE Nordic är att det finns en stor lyhördhet för våra önskemål och intressen.
”Det bästa med ONE Nordic är att det finns en stor lyhördhet för våra önskemål och intressen.”
– Det största projektet som jag lett hittills är ett där vi har hjälpt Helsingborg stad att bygga om sina trafiksystem så att de nya elbussarna ska kunna köra genom staden. Där har jag haft ansvar för allt från ren projektledning och ekonomi till redovisning och uppföljning.
– Jag skulle vilja se fler delar av företaget och då först och främst åka till Norrland för att få en bild av hur våra avdelningar arbetar där. På grund av geografiska skillnader jobbar man annorlunda i norr och syd, exempelvis har man i Norrland enorma avstånd att täcka och det vore intressant att se hur de löser den utmaningen. Eftersom vi är den första kullen traineer uppmuntras vi att komma med förslag på idéer och vi får vara med och utveckla programmet.
ONE Nordic