Trafikverket Placeringar
Karriär
- 2 Trafikverket
Traineeguiden
- 6 Trafikverket
2023-07-04
Lästid ca 2 min
Foto: Felicia Yllenius
Som tågtrafikledare på Trafikverket ser Thorsten till att resenärer kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Rollen är ansvarsfull och innebär mycket samarbete.
Thorsten började på Trafikverket 2016 och utbildade sig till tågtrafikledare, en roll som han har sedan 2018.
– Att jobba med tågtrafikledning är som en lagsport. Vi har en god gemenskap och löser problem tillsammans. Och vi kan verkligen göra skillnad för samhället med tanke på hur många människor som är ute och reser.
Thorsten
Titel: Tågtrafikledare regional.
Utbildning (skola och examensår): Flygtransport och logistik, Linköpings universitet, examen 2015. Tågtrafikledare, Trafikverket, examen 2018.
Tågsträcka du skulle vilja åka: ”Att åka tåg genom Alperna vore trevligt.”
– När jag bodde i Norrköping och pluggade i Linköping åkte jag tåg förbi den stora godsbangården vid Hallsberg och en byggnad som jag tänkte måste vara motsvarigheten till flygledartornet. När jag letade jobb såg jag att Trafikverket sökte tågtrafikledare, och nu är jag här!
– Jag sitter i Stockholm och vi övervakar och trafikleder regional- och pendeltåg, snabbtågen till exempelvis Göteborg och Malmö och all godstrafik. När det blir avvikelser i trafiken som trasiga kontaktledningar, spår- eller signalfel leder vi om eller stänger av trafiken. Då följer vi checklistor, tolkar informationen vi får in och gör det bästa för resenärerna så att de kommer fram säkert, smidigt och tryggt.
– Varje tågtrafikledare övervakar och ansvarar för en viss sträcka under ett skift, det kan vara en kortare sträcka med många spår vid Stockholms central eller en sträcka på flera mil med endast ett eller två spår. Utmaningarna är olika beroende på sträcka. Att följa regelboken är A och O och till vår hjälp har vi rutiner och checklistor. Samtidigt diskuterar vi lösningar med våra kollegor för att lösa även de största störningarna.
– Lokförare ringer till oss vid avvikelser, det kan exempelvis vara något fel på fordonet eller anläggningen. Då får vi agera utifrån det. Jag tar fram en lösning som trafikinformatörerna förmedlar till resenärerna. Vid behov kontaktar vi våra drifttekniker som ser till att bantekniker åker ut och fixar felet. Ofta är det småfel som vi trafikledare kan lösa genom att byta spår, för att få till ett bra flöde så att resenärerna knappt märker av det.
”Vi löser problem tillsammans.”
– Det är flexibelt och du har möjlighet att påverka ditt schema genom att byta pass med dina kollegor. Vi jobbar treskift vilket innebär förmiddags-, eftermiddags- men även nattpass. Arbetstiderna gör att jag slipper rusningstrafik, vilket är väldigt skönt. Speciellt när jag tränar efter jobbet och det då är helt tomt på gymmet.
– Det är problemlösandet och att jag löser frågorna tillsammans med mina kollegor. Det är nästan som att lägga ett pussel eller spela ett tv-spel, men mer seriöst och uppstyrt så klart.
Trafikverket