Ekonomi

Lantmännen

”Vårt fokus på hållbarhet och miljö är naturligt”

2019-11-29

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Emelie Otterbeck

Joakim Arndorw står i ett maskinrum på Lantmännen.

#22

Ekonomi

Lantmännen som ägs av svenska lantbrukare bidrar till att driva branschen framåt.

Swecon tillhör Lantmännen och är ett företag som säljer Volvos entreprenadmaskiner i Sverige, Tyskland och Baltikum. Joakim Arndorw är ansvarig för servicestrukturen på den svenska marknaden.

– Jag ville jobba nära kunderna, och samtidigt vara på ett stort företag med en stark profil, bra värderingar och som jobbar med premiumprodukter – då blev Swecon och Lantmännen ett naturligt val. Jag är ansvarig för hela vår servicestruktur med 23 verkstäder från Staffanstorp i söder till Kiruna i norr.

Joakim Arndorw

Titel: Affärschef Service och reservdelar på Swecon
Utbildning: Civilingenjör i maskinteknik, Chalmers tekniska högskola, examen 2003.

Boktips: Tystnadens historia och andra essäer’ av Peter Englund. Intressanta och korta beskrivningar om historien bakom vardagliga ting som gem och post-it lappar.

Lantmännen, där Swecon är en av fem divisioner, ägs av svenska lantbrukare och har verksamheter i hela värdekedjan från jord till bord.

– Jag gillar att det finns en tydlig koppling till lantbruket. Att vi är en del av Lantmännen skapar stora möjligheter för oss att påverka, och Swecons fokus på miljö och hållbarhet är en naturlig del i Lantmännens strategi. Samtidigt som vi är en del i en större helhet är vi decentraliserade, kunderna är lokala och varje anläggning som ett litet eget bolag. Den kombinationen gör att jag trivs så bra, säger Joakim.

Fordonsbranschen är i en stor förändring och det handlar inte bara om elektrifiering. Swecon jobbar också mycket med digitalisering och automatisering.

– Vi utvecklas tillsammans med både Lantmännen och Volvo som båda har ett högt innovationsfokus och det är väldigt spännande. Vi kommer exempelvis att se robotiserade dumprar framöver. Vi kommer också att sälja på helt andra sätt tillsammans med Volvo, med helt andra typer av erbjudanden för att skapa mer hållbara lösningar, säger Joakim.

”Vi måste använda framtidens tekniker för att kunna växa.”

Ett exempel på hur Swecon jobbar med digitalisering är MySwecon, en digital plattform för kunder som ger en överblick över deras maskiner, där de exempelvis ser när det är dags för service. Portalen är framtagen av en av Lantmännens tidigare traineer. – Det är ett sätt för oss att stärka vår relation med kunderna, de vill kunna gå in och titta när de har tid och oavsett var de befinner sig, säger Joakim och fortsätter:

– Vi måste använda framtidens tekniker för att bli mer moderna och överträffa kundernas förväntningar när de köper av oss. Och det kan vi göra för att vi är en del av Lantmännenfamiljen.

Lantmännen

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, maskin, energi och lantbruk och arbetar för att driva utvecklingen mot ett sunt och bra samhälle. Koncernen ägs av 27 000 svenska lantbrukare, är verksam i 20 länder och omsätter 36,5 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi ta ansvar från jord till bord.

Läs mer: www.lantmännen.se

Dela det här inlägget

Lantmännen Placeringar

Ekonomi

Ekonomi senior

Artiklar du kanske gillar:

Anna-Karin och Sofia på Accountor står bredvid varandra. Bakom skymtar kollegor och en Accountor-logotyp.
Accountor
”Accountor är en aktör att räkna med”
Läs mer
PostNord
”Utvecklingsmöjligheterna på PostNord är exceptionellt bra”
Läs mer
Energimarknadsinspektionen
”Vårt område är viktigt för samhället – och för energiomställningen”
Läs mer
Keeshan på The Absolute Company sitter vid ett bord och tittar in i kameran. I bakgrunden syns en växt och en marockanskt kakel.
The Absolut Company
”Det finns få platser i världen där man inte känner till oss”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Minnesmästaren – Yanjaa Wintersoul

”Jag har i alla fall finansierat Nobelpriset i fysik!”

Läs mer
Din Karriär
Därför ska du slösurfa på jobbet

Det behöver inte vara dåligt för arbetsmoralen eller resultatet att slösurfa på jobbet. Tvärtom kan det sätta fart på kreativiteten.

Läs mer
Din Karriär
Visselblåsning – viktig nyckel för företag

Personer som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer