Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.
Linkedin har snabbt blivit ett viktigt verktyg för att marknadsföra sig mot potentiella arbetsgivare och hålla kontakten med sitt nätverk. Caroline Schmidt från australiensiska Kangan Institute har på sajten workawesome.com sammanställt de sju vanligaste misstagen vi gör med våra Linkedin-profiler.
Det är lätt att tänka ju fler desto bättre när det kommer till ditt kontaktnätverk, men det stämmer inte riktigt när du söker jobb. Även om det är bra med många kontakter så är det viktigaste att de är relevanta, att känna rätt personer trumfar att känna många.
När du marknadsför dig mot potentiella arbetsgivare är din största prioritet att göra ett gott intryck. Det direkta verktyget för att göra det på Linkedin är din profilbild. Se till att bilden är aktuell och visar vem du verkligen är, ta inte på dig en kostym bara för att. Och kom ihåg att ett leende ofta räcker långt.
När du kontaktar någon för första gången på Linkedin är det ingen bra idé att använda det förvalda meddelandet. Skriv något personligt, som varför du tar upp kontakten, det gör garanterat mottagaren mer positiv till din kontaktförfrågan.
Många arbetsansökningar börjar med en kort sammanfattning om vem den sökande är. Gör samma sak med din Linkedin-profil, det är ett utmärkt tillfälle att sälja in dig genom att sammanfatta din karriär och dina starka sidor.
Lista all din erfarenhet och alla dina utbildningar. Även om du har bytt bransch eller funderar på att göra det så kan informationen vara till nytta för framtida arbetsgivare. Till skillnad från en vanlig arbetsansökan så kan arbetsgivare från många olika områden hitta din profil och leta efter olika saker.
Det givet största misstaget. Linkedin är ett utmärkt sätt att knyta kontakter och göra sig tillgänglig för potentiella arbetsgivare, och det är dessutom gratis. Att ignorera det är inte att rekommendera!
Det kan vara klokt att kolla över vem som kan se vad på din profil på Linkedin. Är du aktivt på jakt efter en ny tjänst vill du förmodligen inte att din nuvarande chef ska mötas av samma budskap som de du marknadsför dig mot.